fbpx

Blackwing

  1. Start
  2. Näringsliv
  3. Etablera
  4. Blackwing

Landskronas anrika flyghistoria tar nu ett rejält skutt in i framtiden när supermoderna kolfiberplanet Blackwing förlägger tillverkningen till Enoch Thulins flygfält. »Vi vill bygga världens bästa flygplan här«, säger Blackwings ägare Niklas Anderberg.

Blackwing kan sägas vara luftens svar på Koenigsegg. Det är lätt, snabbt, ultramodernt – och utvecklat av en uppfinnare med målet att skapa världens bästa sportflygplan. Flygentusiasten och ingenjören Niklas Anderberg började utveckla egna flygmodeller redan under uppväxten. Han utbildade sig på KTH och på Saab i Linköping, där han arbetade med Gripen, och lärde sig allt han behövde inom flygplansteknik och hållfasthet. 2011 startade han med stor hjälp av sin pappa Yngve eget företag och 2015 stod den första Blackwing-modellen klar och presenterades för världen: Ett flygplan i kolfiber som drar lika lite bensin som en bil.

Det blev en kolossal succé.
– Den har jättefina flygegenskaper. Det är det som drivit mig från början, jag har inte varit nöjd med planen som finns på flygklubbarna. Det ska inte behöva vara farligt att flyga snabbt. Blackwing byggs på samma sätt som stridsflygplanen på Saab och som snabba bilar, säger Niklas.

En Blackwing väger ungefär 300 kilo och kan flyga upp till 250 mil på en tank. Alla de cirka 200 delarna limmas ihop på
fabriken och hittills har produktionen varit förlagd i Eslöv, medan testverksamheten drivits i Landskrona. Nu blir det i stället en helt ny fabrik på nästan 3 000 kvadratmeter i Landskrona, på mark som företaget köpt av kommunen.

– I dag kör vi omkring med flygplansdelar i Skåne hela tiden, det blir ett jättelyft att samla all verksamhet i Landskrona. Kommunen har varit väldigt tillmötesgående, säger han, som själv bor i Bjärred.

Flytten sker redan i vår och just nu expanderar företaget snabbt:
– Vi har en enorm efterfrågan på flygplan! Jag hade kunnat sälja jättemycket om jag haft kortare leveranstid. Därför tog styrelsen, där Yngve och Niklas tidigare haft majoritet, beslutet att ta in en investerare som även finansierar bygget.

Blackwing

– Det blir en annan stabilitet i bolaget och gör det möjligt att satsa framåt. Målet är att bygga 25 plan om året om tre år.

Ombord på det ultralätta kolfiberplanet finns det plats för två personer och 25 kilo bagage – och det går fort i luften.
– Med den lilla motormodellen flög vi nyligen till Luxemburg från Landskrona på 3,5 timme. Till Berlin tar det en timme.

De flesta köpare är piloter som reser i Europa.
– Nästa steg för verksamheten är att etablera oss i USA och att utveckla ett eldrivet plan. Vi tror att det kommer ta kanske fem år innan batteritekniken är mogen, men det är absolut målet. Vi vill ha miljövänliga plan.

En finess med Blackwing är att det krävs ytterst lite utrymme för att lyfta och landa. 150 meter för att lyfta och mellan 150–300 för att landa, och planet kan i stort sett sättas ner på en åker. I Landskrona blir det dock hela 1,2 kilometer flygbana att experimentera med, konstaterar Niklas nöjt. Och det sker alltså i samma stad där en tidigare flygpionjär experimenterat: Här drev Enoch Thulin under 1900-talet AB Thulin Aeroplanfabrik och genomförde bland annat uppseendeväckande flygningar, vilka bland annat bidrog till investeringar i och utvecklingen av svensk flygindustri.

Utmaningen framåt för Blackwing handlar dock just nu i första hand om att lyckas rekrytera, påpekar Niklas. Blackwing söker komposittekniker, bilmekaniker, flygtekniker, flygmekaniker med mera.

– Men det behövs egentligen ingen jätteutbildning, det kan räcka med gymnasienivå. Vi söker folk hela tiden. Svårigheten är att lyckas anställa personal i rätt avvägning. Att ta hand om de tio anställda vi har nu, och samtidigt ge rätt instruktioner till de nyanställda. Men det ser ljust ut.

Blackwing

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.

Chat

Welcome

Before we can start the conversation, we need to know who you are.