fbpx

Framgång via sociala medier

  1. Start
  2. Etablera
  3. Näringsliv
  4. Framgång via sociala medier

E-handelsföretaget NA-KD har gått från noll till nästan två miljarder i omsättning på fem år och servar kunder i över hundra länder . Att ligga tidigt på trenden, samarbeten med influencers och snabba leveranser är några framgångsfaktorer. Med nytt lager utanför Landskrona ska de bli ännu vassare på logistik, säger Oscar von Konow, verkställande operativ chef och medgrundare. 

Oscar von Konow träffade den något otraditionella entreprenören Jarno Vanhatapio via gemensamma vänner år 2015.  Jarno Vanhatapio är byggarbetaren som vid 25 års ålder sadlade om från att jobba på oljerigg till att starta e-handelssajten Nelly.com. Nelly blev en framgångssaga, såldes till Kinneviksägda MTG Online, fick en tillväxt på 4 000 procent mellan 2007 och 2011 och spräckte sedan miljardvallen i omsättning. 

När Jarno Vanhatapio träffade Oscar von Konow för fem år sedan var Jarno i startgroparna att bilda ett nytt e-handelsföretag, NA-KD. von Konow, som hade bakgrund som managementkonsult, erfarenhet från modebranschen samt internationell e-handel från det globala kosmetikföretaget Oriflame, var en perfekt samarbetspartner.

– Jarnos affärsidé var ett framåtlutat modevarumärke som talade till en ung målgrupp som man skulle nå genom sociala medier och samarbeten av olika slag. I grunden är det väldigt likt vad vi gör i dag”, säger Oscar von Konow, när vi träffar honom i NA-KD:s nybyggda lager på företagsområdet Kronan utanför Landskrona. 

Många e-handelsföretag kämpar med att nå fram till gruppen unga kvinnor. NA-KD byggde från start på en strategi av sociala medier. “Genom att samarbeta med influencers kunde vi tala till målgruppen i deras kanaler, och ha en ton som passade dem. Vi pratade med dem, inte till dem.” 

Oscar von Konow triggades av att tillsammans med Jarno bygga upp ett e-handelsföretag inom mode från grunden 

– Jarno är en fantastisk visionär och e-handlare. Dessutom är det en kul industri att jobba i, vi arbetar med produkter som människor kan relatera till, som de känner igen. Men själv är jag inget modelejon. Jag är strateg, gillar ordning och reda, att hitta strukturer och få saker att hända.

Efter att NA-KD vuxit ur sitt lager i Holland definierade Oscar von Konow tillsammans med sitt team att man skulle bygga ytterligare ett lager för den nordiska marknaden utanför Landskrona. Att lagret placerades just här beror på det perfekta läget.  

– Vi ville vara i södra Sverige, eftersom lagret ska serva hela Norden. Landskrona ligger bra placerat för att kunna leverera ”same day” till Malmö, Göteborg och Köpenhamn och ”next day” till Stockholm och Oslo. Härifrån kan man också snabbt täcka delar av norra Europa.

 Processen att bygga lagret har gått fort. Under sensommaren 2019 började NA-KD leta efter mark. Målsättningen var att lagret skulle vara i drift till Black Week 2020, som inträffar i slutet av november. Black Week, ett köpfenomen som har importerats från USA, är den vecka på året då e-handlarna i världen har som högst omsättning. 

Vi behövde få upp lagret snabbt. Vi behövde hitta en kommun som var på rna, och det hittade vi i Landskrona. Vi skrev på kontrakt i oktober förra året och i juni i år var byggnadeklar.

Men det skulle inte bara gå fort. Anläggningen är dessutom utrustat med den senaste teknologin inom lagerhållning, en så kallad AutoStore-lösning. En AutoStore kan beskrivas som en Rubiks kub, där varje mindre kub är en back med produkter, i det här fallet kläder. På toppen av kuben kör robotar som kan plocka upp backarna och forsla dem till en hiss och en s.k. port. Vid porten står en operatör som sammanställer en kundorder. När operatören har plockat ur varan som behövs till ordern åker backen tillbaka in i “kuben”.  

– Det finns många fördelar med den här typen av lager, det är väldigt yteffektivt och du behöver inte några gångar. I ställeför medarbetare som springer många mil per dag, gör robotarna det mest fysiskt ansträngande jobbet. De personer som jobbar på lagret lagrar in produkter i AutoStore-kubenpackar kundordrar eller koordinerar arbetet. Det arbetet är mindre slitigt och mer fokuserat på utveckling och problemlösning. 

När vi talar med Oscar von Konow märks det att han och NAKD drivs av att förbättra varje liten del av affären. Och han drivs av att arbeta i en bransch som är i utveckling. 

– Det är aldrig stillastående i den här branschen. Det finns en underliggande makrotrend att folk handlar mer online. Jag jobbar med kundupplevelsen efter att de trycker på köp-knappen. Kunderna blir mer krävande i vad de tycker är en bra och mindre bra leverans. De vill ha snabba leveranser, väldigt förutsägbara leveranser, men vill också ha det väldigt bekvämt. Samtidigt är produkten och varumärket fortfarande viktigast. Du kan ha hur bra logistik som helst, men har du inte attraktiva produkter som din målgrupp gillar, kommer du inte att göra några affärer.

 NA-KD har tydliga bevis på att kunderna gillar deras produkter. På fem år har man vuxit från en start-up som började sin resa i ett rivningskontrakt på Hisingen, till en global spelare med kunder i 100 länder, 240 anställda och i år kommer nå en omsättning på närmare 2 miljarder kronor i årFöretaget går med stadiga kliv mot att bli lönsamt på helårsbasis. Mitt under coronapandemin, under andra kvartalet i år, gjorde NA-KD sitt första lönsamma kvartal. 

En del av framgången beror på NA-KD:s modell att samarbeta med influencers, alltså unga tjejer med stora följarskaror på sociala medier, som Instagram. Några svenska influencers som fått skapa kollektioner tillsammans med NA-KD är Therese LindgrenHanna Friberg “Hannalicious” och systrarna Hoss. 

– Vi hittar influencers som vi tycker har en intressant tonalitet som går i linje med vår. När vi skapar ett samarbete går vi in i det tillsammans och designar en kollektion, ett antal plagg, och en story kring det samarbetet. NAKD tar hand om allt som har med logistik och produktion att göra, medan influencern designar produkter och deltar i marknadsföringen. Vi var inte först med att arbeta så här, men vi var först med att göra det till en kärnkomponent i vårt erbjudande. Redan från början gjorde vi flersamarbeten i månaden, medan andra e-handlargjorde samarbeten några gånger per år. 

 En stark närvaro på sociala medier har gjort att NAKD hela tiden kan hålla sig relevanta för sin målgrupp. Bland NAKD:s medarbetare finns också en rad unga kvinnor som vet vad målgruppen vill ha. 

– Jarno tog med sig ett några vassa designers från Nelly som är tongivande vårt formspråk. Vi knöt tidigt till oss unga kvinnor med entreprenörsanda som kunde bidra. När vi marknadsför våra produkter talar vi till kunden på ett sätt som andra företag inte görVi har engagerade följare som gillar och kommenterar det vi gör. Vi har nivåer på engagemang som många andra e-handlare inte kan föreställa sig ens i sin vildaste fantasi.

Samtidigt som NAKD har hängivna kunder, har målgruppen unga kvinnor också höga förväntningar på dem. Klimatfrågan är en av de viktigaste samhällsfrågorna och NAKD arbetar hårt för att bli ett mer hållbart bolag 

– Vi har alltid jobbat med hållbarhetsfrågan, men det har intensifierats de senaste åren. Vi gör mer hållbara produkter. Vi producerar mer energieffektivtVi klimatkompenserar alla våra frakter. Vi använder bara återvunnen plast i våra påsar. Sedan har vi också en spännande satsning på gång inom cirkulärt mode, som vi ska lansera början på 2021. 

Fokus för NAKD just nu är att öka andelen hållbara plagg. Prognosen är att man kommer att vara uppe i 50 procent hållbara plagg nästa år. Dessutom arbetar man för att öka den sociala hållbarheten i produktionsledet 

– Vi kräver att det ska vara schyssta arbetsvillkor på våra fabriker. Vi är med i ett globalt nätverk där varje medlem gör granskningar och delar resultaten med andra aktörer inom modeindustrin. På så vis kan vi tillsammans driva utvecklingen framåt och r tillgång till producenter som är hållbara och testade.

Oscar von Konow menar att hållbarhet är en fråga som är bra för både klimatet och affären.
 
– Hållbarhetsarbetet står inte i kontrast till lönsamhet – tvärtom. Många tror att det är väldigt dyrt att bli hållbar, men vi ser inte det. Köper vi in det kunderna vill ha i rätt kvantitet och transporterar det effektivt, blir det bra både ur ett lönsamhetsperspektiv och hållbarhetsperspektiv. De fabriker som är duktiga på att ta hand om sin personal, erbjuder bra anställningsförhållanden och tar säkerhetsföreskrifter seriöst producerar också bäst produkter. 

 Det märks på Oscar von Konow att han drivs av att vara i ständig utveckling och förbättring, så som e-handeln och NA-KD är just nu. 

– Det som är roligt med vår bransch är att den är snabbväxande och snabbrörlig och att vi står inför utmanande och komplexa frågeställningar.

Men NAKD vilar inte på sina lagrar. Företaget vill framåt, uppåt, mer. 

– Om 10 år är vi rejält mycket större än i dag. Vi säljer fler länder och har lager på flera kontinenter. Och till 2023 är målet att vi bara ska göra kläder av hållbart framtagna material. 

 Text: Maria André, Foto: David Elg, Moob

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.