Haldex och SAF i historisk sammanslagning

Internationella SAF-Holland Group har köpt Haldex. I oktober 2022 inleddes sammanslagningen mellan de två aktörerna inom den kommersiella fordonsindustrin. För Haldex har detta varit en lång process. Första försöket till uppköp var redan 2016 där SAF var en av budgivarna. Nu, ett antal år senare, är affären på plats.

Sammanslagningen av de två bolagen gör att Haldex blir en större och starkare aktör på marknaden. Även om verksamheten under åren stadigt vuxit och nya kontrakt signerats med kunder, har det varit problematiskt att vara en mindre aktör i en starkt konkurrensutsatt bransch. Det konstaterar Philip Andersson, fabrikschef på Haldex:

– Den storleksmässiga utmaningen, där Haldex suttit emellan större leverantörer och kunder, är en nackdel speciellt när priser på råmaterial, energi och logistik går upp. Men nu är vi en större aktör och det gör det lättare att förhandla.
Hans kollega Charlotte inflikar:

– Våra konkurrenter är stora och det behövs muskler på marknaden. SAF-Holland är vår största kund i Europa och vi har jobbat med dem länge. Vi kompletterar varandra när det gäller produkter, det finns ingen överlappning. Genom sammanslagningen kan vi erbjuda kunderna ett mer komplett sortiment.

Erik Sandblom, som äger och driver Ducati Landskrona

SAF-Holland Group är en av de ledande internationella tillverkarna av chassirelaterade produkter och komponenter för trailers, lastbilar och bussar. Huvudkontoret finns i Bessenbach utanför Frankfurt. Haldex har huvudkontor och hela sin svenska verksamhet samlad i Landskrona och här tillverkas pneumatiska skivbromsar. Samtliga av de stora tillverkarna av lastbilar och släpvagnar i Nordamerika respektive Europa är kunder till Haldex. Några av dem är Daimler, Freightliner, Krone, Schmitz Cargobull och Volvo.

– Vi har jobbat hårt för att vara konkurrenskraftiga. Det är ett stort arbete vi lagt ner de senaste åren och det har lönat sig. Vi har bevisat att vi har bra produkter, processer och extremt motiverade och kompetenta medarbetare, säger Philip.

Haldex har tagit hem stora kundkontrakt under de senaste två åren, vilket i sin tur lett fram till ett ökat kapacitetsbehov med 40 procent under senare delen av 2023.

– Det är en betydande investering i maskiner och utrustning som gör Haldex förberett för ännu fler kunder. Beslutet om att göra investeringen kom ganska snabbt efter sammanslagningen av bolagen, och det ser vi som positiva tecken från SAF-Holland Group, säger Philip.
De lyfter båda fram medarbetarna som nyckeln till att lyckas inom den kommersiella fordonsindustrin:

– Kunder och kvalitetsrevisorer är här regelbundet och medarbetarna har fått en enorm vana att presentera sina processer i produktionen. De är duktiga på att göra det både på svenska och engelska, det gör att vi kan bibehålla höga kvalitetsbetyg och -certifieringar. Medarbetarna är väldigt viktiga för oss, säger Charlotte.

Redan nu ser Philip och Charlotte fördelar med sammanslagningen:

– Nu kan vi samarbeta på ett annat sätt. Vi får till exempel mer insyn. Tidigare har vi bara sett vad vår kund behöver just nu, men nu har vi en annan insyn i deras kunders behov och vi får en helt annan framtidsinsikt, säger Philip. Charlotte fyller i:

– Vi har redan nu diskuterat produktförändringar med SAF-Holland som gynnar oss båda. Vi har också börjat med överskridande diskussioner när det gäller produktveckling och hur personalen kan samarbeta och dela kunskap inom våra expertisområden.

På Haldex Brake i Landskrona jobbar för närvarande 219 personer, varav 75 procent inom produktionen.

häst

FAKTA/Haldex historia i korthet

1916 grundades Svenska AB Bromsregulatorer (SAB) i Malmö. Patentet för en automatisk bromshävarm för tåg lämnades in. Under årens lopp blev SAB en av världens mest framstående och ledande leverantörer av bromssystem för tåg. Thulinverken i Landskrona blev en viktig underleverantör till SAB och förvärvades senare.
1962 startade SAB ett utvecklingsprojekt för att se hur de skulle kunna göra om bromshävarmar för tåg till vägfordon. Idag är bromshävarmen fortfarande global marknadsledare med mer än 75 miljoner bromshävarmar producerade. Haldex producerar även skivbromsar för tunga fordon.

En av de viktigaste milstolparna de senaste åren är uppdelningen av bolaget som gjordes under 2011. Divisionen som producerar fyrhjulsdrift för personbilar avyttrades då till företaget Borg Warner, som också finns representerade i Landskrona. Divisionen med broms- och fjädringssystem för tunga fordon blev kvar som Haldex.

I Landskrona er der restauranter for den kræsne gæst. Der er lokalproducerede fødevarer af høg kvalitet. Her guider vi dig til, hvor du kan spise og drikke godt i Landskrona og på Hven. Velkommen!  

Flytta hit

Hitta ditt drömboende i Landskrona

Aktuella bostadsprojekt

Flytta hit

Landskronabor berättar

De som bor i Landskrona berättar bäst hur det är att bo och verka här

You are using an old web browser. The site won’t work as expected in your browser. Please upgrade your browser to increase your experience and safety.