fbpx

Hållbar vardag i fokus

  1. Start
  2. Företagande
  3. Näringsliv
  4. Hållbar vardag i fokus

Hållbar vardag i fokus

Landskronabon Louise Sanders Instagram-konto om sina klimatsmarta val som konsument blev en succé. I dag driver hon nätbutiken Ekoriet där hon hjälper sina kunder till en hållbar vardag med miljövänliga produkter inom livsmedel och hushåll

När nyheten om att cancer, luftvägssjukdomar, illamående, hudallergier och yrsel plågade arbetarna på bananplantager på andra sidan jorden nådde svenskarna – ett av världens mest bananätande folk – började konsumenterna efterfråga ekologiska bananer.

I dag har de flesta livsmedelsbutiker endast ekobananer i sitt utbud.

Bananutvecklingen är ett exempel på konsumenternas makt, menar Louise Sander.

– I en butik är varje sak du köper en röst på vad du vill ha. Butiksägarna ser vad som säljer och justerar sin efterfrågan hos bönderna. Det leder så småningom till att allt fler bönder ställer om sitt jordbruk, och när det blir fler ekologiska jordbruk gynnar det naturen och klimatet, säger hon.

Louise Sanders

Louise har studerat klimatförändringar, mat och miljö på högskolenivå. När hon gick en kurs i resilient entreprenörskap, alltså hållbart företagande, fick tankarna på en butik som erbjuder enkla, hållbara val för konsumenterna fäste. Till nätbutiken Ekoriet väljer hon noggrant ut produkter genom att värdera och granska ingredienser, produktion, pris, djurrätt och transport.

– Jag vill hjälpa de konsumenter som inte orkar tänka på alla de faktorerna. Jag väljer ut de produkter som jag anser är bäst på marknaden, och så kan kunden bara klicka hem dem. Alla har inte samma intresse och motivation, men de kan göra väldigt mycket för klimatet ändå.

Nätbutikens produkter är ekologiska och/eller miljövänliga och helst producerade i Sverige, även om det inte alltid är möjligt.

– För mig är det viktiga med ekologiska produkter att de ger så mycket positiv påverkan som möjligt. Gifter kring tillverkningen kan påverka bönderna, miljön, djuren, som pollinatörer, och även oss konsumenter negativt. Som jag ser det är ekologiska produkter alltid bättre. Även om de ibland får resa från Italien.

Ekoriet startade egentligen med Louises instagramkonto Ecosand, där hon ville träffa andra likasinnade och utbyta erfarenheter. Responsen blev stor, och det utmynnade i nätbutiken Eko & Flora, med inriktning kroppsvård, hårvård, städ och tvätt med mera.

– Men, jag drev den parallellt med mitt arbete och sedan fick vi tvillingar. Det blev för mycket att hantera, så jag la ner företaget. Jag jobbade ett tag som anställd, men kände att det var nu eller aldrig jag behövde satsa på min dröm. Och drömmen är att vara med och skapa förändring. Mitt intresse för ekologiskt och miljövänligt är med mig varje dag, i alla beslut jag tar, jag vill jobba med det.

Ekoriet startade i oktober 2021 och sortimentet har numera utökats med produkter inom livsmedel, som oljor, linser, bönor, pasta, gryner och delikatesser.

– Sedan Eko & Flora-satsningen har det kommit mer forskning på hur maten vi äter påverkar oss, miljön, vår och jordens framtid. Det fångade jag upp med Ekoriet. Det finns förstås redan en del ekoprodukter på marknaden, men vissa produkter kan fortfarande innehålla tillsatser och onödiga ingredienser och många konsumenter vill ha naturliga produkter. Det kan vara lite ”green washing” över produkterna också, som man upptäcker först när man sätter sig ner och läser på om dem.

Grenwashing, eller grönmålning, är att framställa en produkt som mer hållbar än vad den i själva verket är.

Ekoriet erbjuder också återälskade (återbrukade) böcker och praktiska produkter till köket som rengöringsmedel och doftljus.

– Det är basprodukter, sådant som jag själv behöver och använder. För att enkelt kunna leva en hållbar vardag.

I juli 2022 år mottog Louise SAL-stipendiet på Pumphuset i Landskrona. Stipendiet delas ut av Insamlingsstiftelsen Sveriges Ansvarsfulla Ledarskap (SAL) med syftet att uppmärksamma ledare av organisationer eller företag som arbetar ansvarsfullt, långsiktigt och hållbart för miljön. Det instiftades av entreprenören och före detta fotbollsspelaren Boris Johansson 2021 och Louise är den första stipendiaten.

– Det var en sådan bekräftelse att få priset! De trodde på min företagsidé och såg att jag även privat lever som jag lär. Jag känner mig fortfarande tagen av det; oj, har jag verkligen fått ett stipendium?!

Louise tilldelades 50 000 kronor.

– Det har hjälpt otroligt mycket. Jag har kunnat marknadsföra Ekoriet mer och köpa in fler produkter. Jag har också fått mycket hjälp och tips om hur jag kan nå ut i Landskrona av styrelsen. Stipendiet blev en boost för företaget, men jag behöver fortfarande nå ut till betydligt fler. Jag ska bland annat delta i marknader framöver.

Hon har lagret i Landskrona, där kunderna själva kan hämta ut sin kasse och på så vis slipper Ekoriet onödiga frakter. Nätbutiken har dock kunder i hela landet och för att minimera klimatpåverkan av frakterna använder Louise återvunna packmaterial och undviker så mycket papper som möjligt.

– Fraktsedlar kan ju lika gärna komma digitalt. Jag har också köpt en rekonditionerad dator i stället för en helt ny, något som många kanske inte tänker på att man kan göra. Det handlar om små val, men i längden gör de stor skillnad.

Louise är uppvuxen i Landskrona och här tänker hon fortsätta verksamheten.

– Det är en väldigt bra stad. Det är nära till Malmö där det finns ett stort utbud av hållbara och ekologiska produkter. Samtidigt är det nära till naturen och lantbruken. Här är det också många företag och butiker som samarbetar och det är väldigt bra och dessutom kul för gemenskapens skull.

Louise lever som hon lär, men vill tona ner pressen på den enskilda individen när det gäller att göra miljövänliga val.

– Det går aldrig att vara perfekt. Man får försöka starta med det som känns mest intressant. Kanske ska man börja äta mer ekologiskt och vegetariskt? Eller satsa mer på att cykla i stället för att köra bil? Eller minska på sin konsumtion? Det finns så många olika delar av att leva hållbart, så det bästa är att börja där det känns mest rätt och sedan sakta men säkert förändra sina vanor.

Hon tvivlar inte på konsumenternas makt.

– Butikernas utbud har ju redan förändrats jättemycket. Vi som privatpersoner har betydligt mer makt än vi tror, våra val gör otrolig skillnad. Vi inspirerar dessutom varandra och när fler och fler köper av en viss sorts vara, blir det en enorm genomslagskraft.

Text: Petra Olander. Foto: David Wasberger

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.

Chat

Welcome

Before we can start the conversation, we need to know who you are.