fbpx

Här i Landskrona har vi fått ett unikt skyltläge

  1. Start
  2. Företagande
  3. Näringsliv
  4. Här i Landskrona har vi fått ett unikt skyltläge

Här i Landskrona har vi fått ett unikt skyltläge

De har några av landets äldsta och mest kända varumärken i sin portfölj – och har på ett drygt decennium ökat omsättningen med över 100 miljoner. Pharmaxim är också nyinflyttat på nära 4 000 kvadratmeter i Landskrona

En man går på ett lager

Salubrin, Helosan och Gripen är några av de varumärken som ägs av Pharmaxim, återförsäljare och grossist inom hälsa och hygien för människor och djur. Få har missat de stora skyltarna vid E6 vid infarten till Landskrona.

– Ungefär 40 000 bilar passerar här varje dag, så det är ett unikt skyltläge, säger Johan Bäckström, vd sedan två år tillbaka och en av de 15 medarbetare som har sin arbetsplats i de helt nya lokalerna, på 3 637 kvadratmeter.

– Det ger en stolthet för oss som jobbar här att så många har sett byggnaden. Jag har träffat många som berättar att de kört förbi och sett Helosanloggan, och säger »då vet jag var ni sitter«, säger han och visar runt i den ljusa byggnaden. Lagret har 12 meters takhöjd och en kapacitet att lagra som kommer att behövas i Pharmaxims kommande expansion

Hannafia Spånberg står bredvid en bil som hänger i taket

Bolaget bildades som en avknoppning när Pfizer köpte Pharmacia 2003 och har utvecklats från ett litet läkemedelsbolag mestadels inriktat på djurvård, till ett bolag som idag omsätter nära 200 miljoner. Det stora skiftet kom 2009 när det skapades ett nytt ben i verksamheten med inriktning på konsumentsidan och inom hälsa, hygien och skönhet.

– Då började vi sälja till lågprismarknaden, som vi till lågprismarknaden, som Ö&B, Dollarstore och Rusta. Det blev en stor resa. Jag tror vi gick från ungefär 50 miljoner till 150 i omsättning på den satsningen, säger Johan.

Så småningom började Pharmaxim utveckla sina egna varumärken och den första succén var Liance som lanserades 2016; en serie hårvårdsprodukter med fokus på kvalitet till en något yngre målgrupp, till exempel genom veganska recept.

– Lianceserien är helt svensktillverkad och det första skönhetsmärke vi själva äger. Inom lantbruk hade vi redan egna preparat.

Nästa stora steg var att ägarna 2018 sålde Pharmaxim till bolagsgruppen Lotorp i Stockholm.

– Då kom det in nya ägare, nytt kapital och ny kompetens, berättar Johan.

Tre år senare skedde det första stora tilläggsförvärvet i form av varumärkena Salubrin, Dialon, Gripen och Jukon.

– Att vi äger dem innebär att vi kan bygga en framtid för hur de och vi kan växa. Det gör oss mer långsiktiga i konsumentbenet och mer varumärkesfokuserade. 

En man ställer en kartong på en truck

– SLP och vi har väldigt gott intryck av kommunen, de är intresserade av att få etableringar och väldigt snabbfotade. Detta var ett otroligt snabbt förfarande. Och vi har blivit väldigt varmt välkomnade här och vi har blivit inbjudna till nätverksträffar.

Stadens läge kan också visa sig vara en fullträff av ett helt annat skäl, tror Johan: närheten till universitetsstaden Lund.

– När vi ska rekrytera tror jag att det är en fördel. Vi har nyligen anställt personer bosatta i Lundaregionen så jag tror vi bättre kan attrahera talanger med det här läget.

Text: Petra Olander
Foto: Oskar Fäldt

Läs mer

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.