Hon har lyckats dubbla omsättningen

  1. Start
  2. Etablera
  3. Näringsliv
  4. Hon har lyckats dubbla omsättningen

Som tonåring ville Annelie Silverberg stå på scen. Via en omväg i hotellbranschen landade hon till slut på golvet i en skobutik. Nu driver hon Scorett i Landskrona och brinner för det personliga mötet med kunderna.

– När jag fick mitt första jobb i en skobutik i Lund älskade jag det från första stund. Jag tänkte ’varför har jag inte gjort det här innan?’, säger Annelie Silverberg som sedan 2017 är franchisetagare för Scoretts butik på Järnvägsgatan.

Att jobba inom skobranschen tycker hon är en kombination av lite skådespeleri, en stor portion service och mycket skokunnande.

 – Alla som jobbar i butik vet att det är lite som att stå på en scen. Jag är mig själv, men jag vill vara på topp i mötet med kunden. Om det hänt något jobbigt i mitt privatliv, så lämnar jag det i en mental ryggsäck på lagret.

Och kunderna uppskattar hennes fokus på service. Hon har arbetat i skobutik i Landskrona sedan 2007, då konceptet hette Håkansson/Ecco. Sedan dess har affärerna både gått upp och ner. Särskilt tufft var det under åren 2007 till 2009 då en del personal fick sägas upp. Den positiva förändringen kom år 2011 när Håkanssons såldes till Scorett.

– Då fick vi en rad nya varumärken i butiken, vilket gjorde att vi sålde bättre. Vi fick skor som tilltalade en yngre målgrupp och det var en bra satsning.

Sedan 2017 är hon inte längre anställd, utan franchisetagare och driver Scorett-butiken i Landskrona tillsammans med sin man. Hon har lyckats fördubbla butikens omsättning på två år, vilket är anmärkningsvärt i en tid då fysiska butiker är utsatta för hård konkurrens från nätbutiker.

– Ja, e-handeln är vårt största hot. Men en fördel med att verka inom Scorett-familjen är att vi också har onlinebutik. Alla modeller som säljs online kan jag beställa hem och erbjuda mina kunder.

Trots den tuffa konkurrensen ser Annelie Silverberg positivt på framtiden och menar att den fysiska butiken har många fördelar gentemot nätbutikerna.

– Hos oss får du kunskapen. Vi som jobbar med skor kan allt om läder, och vi kan mycket om fötter. Vi vet vilken typ av sko som passar just din fot. Du får en dos extra komfort när du köper din sko i en fysisk butik.

De fysiska butikerna kan också erbjuda ett personligt möte mellan kunden och butiksägaren. Är handlaren bra på service kan mötet bli en upplevelse som kunden bär med sig länge.

– Det roligaste med mitt yrke är när jag märker att kunden är supernöjd.  Ibland kommer kunder till och med tillbaka och berättar hur glada de är över sin nya skor. Det ger mig ett lyckorus som jag bara vill ha mer av. Det är helt obetalbart, säger hon och skrattar.

Förutom att upplevelsen ska vara länge, vill hon också att skorna ska leva länge med kunden. Sedan några år tillbaka fokuserar Scorett på hållbarhet, vilket syns på olika sätt. I Landskrona har man samarbete med en skomakare som lagar skor så att de kan hålla några år till. Dessutom har man konceptet ReUse, vilket innebär att kunder kan lämna in nötta skor som sedan renoveras av en skomakare och säljs igen i Scoretts e-butik. Som tack får kunden en rabattkupong som de kan använda i Scoretts butiker. De skor som inte kan lagas skänks till välgörenhetsprojektet Human Bridge. Annelie Silverberg bubblar av idéer på hur hon kan utveckla hållbarhetskonceptet.

– Jag drömmer om att en skomakare skulle sitta i butiken någon dag i veckan och visa hur man vårdar och lagar skor. Jag vill öka kunskapen om skor och få kunderna att förstå vilket hantverk som ligger bakom. Jag skulle också gärna ha en avdelning i butiken där jag säljer fina second hand-skor från ReUse-konceptet. Vi får se om det blir verklighet.

Annelie Silverberg sticker inte under stol med att de glada dagarna i skobranschen är över. För några år sedan kunde en typisk kund köpa 2-3 par skor vid ett köptillfälle. I dag är kunderna mer kräsna, prismedvetna och vill ha mer guidning av personalen innan de tar ett köpbeslut.

– Kunderna i dag förväntar sig att vi är kunniga, att vi vet var skon är tillverkad, var lädret kommer ifrån och var det är garvat. De är helt enkelt mer medvetna, och vill ta hand om sina saker. Det är en positiv utveckling.

Precis som modebranschen är skobranschen en snabbrörlig bransch. Det kommer nya trender varje år som påverkar vad vi sätter på fötterna. Just nu influeras vi stort av sportmodet. Allt fler vill ha sneakers i olika former, även de äldre kunderna. Och Landskronaborna är inte sena att hänga på.

­– Det är många kunder som vill ha de senaste och färgerna som är nya för säsongen. Vi försöker vara pålästa och hänga på. Jag åker till Scoretts trenddagar i Varberg varje år och lyssnar på föreläsningar av trendexperter. Det ger mycket kunskap.

För att lyckas inom detaljhandeln i dag krävs inte bara att man är påläst och har rätt utbud, men också att man samarbetar med andra butiker för att skapa en helhetsupplevelse. Annelie Silverberg tycker att hon har skapat bra nätverk i Landskrona.

– Jag är tacksam för att Landskronaborna är så trogna sin stad och gärna handlar på hemmaplan. Jag är också tacksam för att andra butiksägare gärna hänger på olika evenemang för att stärka shoppingupplevelsen. Jag samarbetar exempelvis med Lindex och Olofssons, och tillsammans anordnar vi kundkvällar och modevisningar för våra kunder. Jag älskar verkligen Landskrona. Jag är inte född här, men jag har alltid tyckt om närheten till både stadsliv och havet.

Annelie Silverberg

Gör: Franchisetagare, driver Scorett i Landskrona
Ålder: 38
Bor: Hofterup

Text: Maria André. Foto: David Elg, Moob

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.