fbpx

Succé för grön hårvård

  1. Start
  2. Företagande
  3. Näringsliv
  4. Succé för grön hårvård

Succé för grön hårvård

Effekterna på hälsan, av kemikalierna inom frisörbranschen, är inte lite hårresande. Frisörerna Johanna Lindskoug och Cecilia Nilsson fick nog och utvecklade egna produkter. Varumärket BRUNS produkter förändrar nu en hel bransch.

Visste du att genomsnittslängden på en frisörs karriär är åtta år? En stor del av dem tvingas nämligen sluta på grund av eksem eller andra hudproblem. Johanna och Cecilia är parhästarna som står bakom succévarumärket BRUNS, som fokuserar på hållbar skönhet inom frisörvärlden. 

– Grunden till allt är att vi är frisörer, men i dag är vi två entreprenörer utan både ryggskott och eksem, säger Cecilia. 

Tillsammans med Johanna driver hon företaget BRUNS med allt vad det innebär från produktutveckling, tillverkning, försäljning till distribution – och driften av de två salongerna i Lund och Malmö. 

Bakgrunden är Johanna efter några år som frisör drabbades av hudproblem och började läsa på om ingredienserna i produkterna hon handskades med. För hon älskar frisöryrket, att byta bransch var inget alternativ. 

– Det finns inget roligare yrke. Man har så fina relationer till sina kunder. Och alla som kommer in till salongen lämnar den lyckliga. Den känslan är svåröverträffad. 

Men en bieffekt av det roliga är att många står ut med klåda, eksem, andningssvårigheter – och till och med ryggskott, menar hon: 
– Man vill så gärna finnas där för kunderna. Och man spänner sig i hela kroppen för att tåla lukterna och svedan på huden. När man gjort det tillräckligt många gånger, strejkar ryggen. 

De båda träffades på en klipputbildning i Stockholm 2006. Redan då klickade det. De utbytte visitkort – och upptäckte att de till och med hade samma mönster på dem. De visste båda att de skulle, i någon form, samarbeta i framtiden. Men hur och när, var högst osäkert.  

Några år senare var tiden mogen, de startade en gemensam salong i Lund och med sig tog de diskussionen om de skadliga kemikalierna i hårvårdsprodukterna – som drabbar frisörerna själva och kunderna och som spolas ut orenat i avloppet.  

– En del av kemikalierna är hormonstörande, de dödar viktigt mikroliv och reningsverken har svårt att ta hand om dem. Men så gör man i frisörbranschen. Det finns ju inga rengörande filter i rören, säger Cecilia. 

De mest skadliga ämnena finns i hårfärgerna, därför färgar inte gravida kvinnor i Danmark sina hår, påpekar de.  

– Vissa av kemikalierna i färgerna har varit förbjudna inom måleribranschen sedan 60-talet! säger Cecilia. 

– När man väl har förstått hur smutsig branschen är, finns det ingen återvändo. Vi kan inte fortsätta jobba så här i branschen. Vi måste ta hand om oss och vår planet, säger Johanna. 

Samtalen ledde till att Johanna och Cecilia städade bort alla skadliga hårprodukter ur sortimentet och blev en Certifierad Grön salong. Det ledde till Lunds kommuns miljöpris 2015. 

Men det fanns likväl en brist på högkvalitativ ekologisk hårvård.  

– Vi ville ha hållbara produkter med bra råvaror och som verkligen gör skillnad på hår och hårbotten. Men vi insåg att det behövdes bättre sådana och tänkte att det kan vi väl utveckla själva, säger Cecilia.   

2014 började Johanna och hennes pappa Per blanda olika råvaror av naturligt ursprung hemma i Pers kök. Det första steget var att skapa ett schampo med naturliga råvaror. 

– Schampot blev bra till slut, cirka 7–8 månader tog det tills schampo nummer 01 var klar till försäljning, berättar Johanna. 

Bloggaren Hannah Sjöström som driver sajten ”Naturligt snygg” fick prova på produkten – och gav den toppbetyg. Det blev bolagets första skjuts. Sedan dess har det stadigt burit uppåt och framåt för BRUNS produkter. I dag omfattar det cirka 50 produkter för alla hårtyper, från deodoranter till inpackningar, schampon och balsamer. Råvarorna är av naturligt ursprung och innehar en mängd olika certifieringar, bland annat C Eccocert och USDA. 

– Vi har höga krav. Produkterna ska vara skonsamma men leverera resultat och vara multifunktionella. Vi har hellre få nyckelprodukter som fungerar för en mängd olika ändamål, snarare än att erbjuda en uppsjö av produkter, för det är inte hållbart, säger Johanna och fortsätter: 

– BRUNS går inte ut och profilerar sig som ett veganskt varumärke eftersom veganskt inte är lika med ekologiskt och naturligt, de flesta veganska ersättarna inom råvaror är syntetiska. 

– I till exempel hårvax använder vi bivax, eftersom det behövs fler bin. Bina tar skada av bland annat syntetiska bekämpningsmedel från lantbruk och om vi inte tar hand om dem, försvinner de och med dem vår planet. Genom att efterfråga bivax, bidrar vi till att det blir fler biodlingar. 

Som växande bolag har de fått stöd av bland annat Almi, Tillväxtverket och IUC Syd. 

– De har varit ett fantastiskt stöd, säger Cecilia. 

Johanna och Cecilia jobbade hårt och under långa dagar, pusslade med att få ihop entreprenörslivet och familjelivet. Och det gav en succétillväxt: Det som började i ett kök, flyttades över till en liten lokal bakom frisersalongen i Lund, därefter till större lokaler i Lund och växte snart ur även de lokalerna.  

Bruns

Efterfrågan ökar kontinuerligt inte bara bland konsumenter och salonger i Sverige utan också i Finland och norra Europa, som Nederländerna och Tyskland.  

– Varumärket är mycket större än våra salonger i dag. Många kunder vet inte att vi har salonger, för dem är BRUNS helt enkelt våra produkter, säger Cecilia.  

De satsar även på utbildning av andra som verkar inom frisöryrket. 

– Vi vill sprida kunskapen om hållbara produkter så mycket det bara går. Vi vill ha en positiv, hållbar bransch där människor mår bra. Det tragiska är att alla de där kemikalierna inte ens behövs. Alla produkter som i dag används på en traditionell salong går att byta mot ämnen som inte skadar eller skapar allergena reaktioner, säger Cecilia. 

Behovet av en större lokal för tillverkningen blev till slut desperat. Då hittade en medarbetare, själv Landskronabo, en ny lokal på Björngatan i Landskrona, 1 300 kvadratmeter stor. Sedan maj har BRUNS produkter sin tillverkning här, där allt produceras, förpackas och lagras. Här görs också ekologisk deodorant – och i vår släpps en ny serie för kroppsvård, på begäran av kunderna:  

– Det blir en tvål, en duschkräm och en bodylotion, säger Johanna.  

På Björngatan arbetar nu 15 medarbetare. På BRUNS två frisersalonger i Malmö och Lund jobbar tolv frisörer.  
Johanna sköter utvecklingen av nya produkter tillsammans med en kollega och pappa Per dyker fortfarande upp en gång i veckan, 86 år gammal. 

– Jag och Cecilia vill förändra världen. Det första steget är att hjälpa våra kollegor och kunder att slippa utsättas för skadliga ämnen. 

Även förpackningarna är utvecklade med omsorg om planeten. Plasten i flaskorna kommer till exempel från 100 procent återvunnen PET vilket är ett fantastiskt material som kan användas många gånger om när det återvinns rätt. 

– Vår leverantör kunde inte erbjuda oss det till att börja med, men vi tryckte på, sa att om ni inte skärper er så byter vi leverantör. Då gick det plötsligt att få vad vi ville. Vi har lärt oss att det går att ställa krav och göra skillnad, även som mindre företag, säger Johanna. 

Det finns andra producenter på marknaden, men det pågår en hel del ”green-washing”, alltså att en produkt marknadsförs som grön eller hållbar, utan att vara det, menar de: 

– Både kunder och frisörer vill ha en giftfri miljö och produkter. Vi hoppas att det kommer införas strängare regler och standarder både inom EU och globalt. 

Bruns produkter har prisats om och om igen. Bara i år har de tagit emot två utmärkelser: Bästa ekofrisör 2021 – framröstad av svenska folket, och Årets Salong av Lund City Awards 2021. 

Men numera finns hjärtat i Landskrona, ett val de inte ångrar. 

– Fördelen med Landskrona är att det är en hjälpsam stad. Behöver vi en truck kan jag i princip gå ut på gatan och hojta; ”har någon en truck vi kan låna?”, så får vi en. Och frågar jag om någon känner en byggare, så dröjer det en timme innan det knackar på dörren: ”Behövde ni en byggare?” Det är lite av en handslagsmentalitet här, så som det var förr, säger Johanna. 

Vi har till och med bytt till en lokal bank här för att vi fått tips om att den är så bra för företag och tillverkningsindustri, avslutar Cecilia.

Text: Petra Olander. Foto: Oskar Fäldt

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.