fbpx

Skånes auktionsverk

  1. Start
  2. Näringsliv
  3. Etablera
  4. Skånes auktionsverk

Skånes auktionsverk är ett av södra Sveriges mest kända auktionshus. Med bas i Landskrona har de hela världen som marknad. På onlineauktionerna tävlar kunder från Japan, Kina och USA med lokala stamkunder från Skåne om de hetaste objekten.

Skånes auktionsverk har djupa rötter i Landskrona. Det startade som antikaffären Anders antik, av Anders Gustafsson. Han började efter en tid även arrangera auktioner och företaget omvandlades allt mer till ett auktionshus.

– Anders antik hade ett stort uppsving under 00-talet. Då sålde man många dyra objekt. Anders var före sin tid och såg
möjligheterna med internet. Han hade tidigt en egen hemsida och lade ut hela auktionerna. Han byggde också ett stort digitalt
kundregister, vilket är en tillgång för ett auktionshus, säger Anna Rodman som är vd för Skånes auktionsverk sedan 2014.

2009 togs företaget över av Landskronaprofilen Tord Ohlsson, ägare av Parajett, och Dag Magnusson, ägare av Skånegårdar
med säte i Lund. När Anna Rodman tog över driften 2014 stod företaget vid ett vägskäl. Man hade varit framgångsrika länge, men var då inne i en svacka. Anna Rodman hade modet att testa ett nytt koncept för att bryta trenden.

– Det traditionella sättet att driva auktionshus är att ha ett fåtal kvalitetsauktioner per år. Det innebär att man sparar de
bästa objekten till vissa auktioner. Men det leder också till att man dränerar de andra auktionerna på roliga objekt. Vi tog
beslutet att ha kvalitetsobjekt på varje auktion.

Konceptet blev en succé. Kunderna visste att det fanns en anledning att löpande gå in och bevaka företagets auktioner,
eftersom det fanns guldkorn i varje auktion. Skånes auktionsverk erbjuder nuförtiden enbart auktioner online, men skiljer
sig från andra auktionshus som säljer digitalt.

– Det vanliga är att man låter auktionerna löpa hela tiden. Vi samlar i stället våra auktioner till en kväll varannan vecka. Då
får vi ett avslut på varje auktion och kan bygga en ny visning här i våra lokaler ungefär varannan vecka, så att våra kunder kan
komma hit och titta.

Skånes auktionsverk har en stående onlineauktion varannan tisdagkväll som föregås av en visning på måndagen. Vid
varje auktion säljs cirka 550 till 800 objekt, som ställs ut i företagets visningslokal i Landskrona. Visningarna är ett sätt för Skånes auktionsverk att knyta kontakt med sina köpare och få en inblick i vad de tycker om och vad de samlar på. Dessutom får
kunden en bättre uppfattning av skick och storlek när de kommer och tittar på objekten.

– Många av våra kunder tycker det är roligt att komma på visning. Vissa saknar klubbauktioner, men i dagens samhälle är
det inte många som har tid att sitta och vänta i flera timmar för att köpa ett objekt. En klubbauktion är som en spännande
teaterföreställning, men detta är både mer lönsamt och praktiskt för kunden.

Mycket av det som säljs kommer från dödsbon, men man har också fasta kontakter som kommer och lämnar in objekt till försäljning. Man tar bara emot objekt som är värda ett utropspris på lägst 500 kronor. Det får gärna vara designobjekt, och särskilt modern skandinavisk design, eftersom det är eftertraktat på marknaden.

Skånes auktionsverk

– De riktigt högklassiga antikviteterna håller bra pris. Men 1800-talets andra hälft och framåt har tappat mycket i
värde. Kundernas fokus ligger nu på modern design. När jag började arbeta i branschen på 1990-talet tog vi exempelvis
inte emot möbler i teak, det gick inte att sälja. Men det har ju varit superpoppis de senaste decennierna. Och nu kommer furu allt mer, det hade jag heller aldrig trott skulle bli populärt igen.

Sedan 2015 har försäljningen bara ökat. Det är ett välmående auktionshus med åtta anställda och Anna Rodman har en positiv tro på framtiden.
– Vi ligger på en försäljningsnivå idag som är högre än den någonsin varit förut. Förra året sålde vi föremål till ett värde av 34 miljoner, vilket var rekord. Jag tror vi kommer landa i minst detsamma i år.

De objekt man säljer mest av är de som kan klassas som modern design. För några år sedan handlade det framför allt om objekt från 50-, 60- och 70- talen, men i dag är även möbler från 1980-talet populära.
– Våra yngre kunder, som är födda i slutet av 1980-talet eller början av 1990-talet, har inga negativa associationer till 80-talsestetik utan tycker bara att det känns hypermodernt.

Bland företagets kunder finns många utländska köpare, bland annat från Japan och Kina.
– Sociala medier som Instagram och Facebook är fantastiskt, eftersom vi får kontakt med nya kunder från hela världen. Många japaner älskar exempelvis Lisa Larsson, och en del av skandinaviska moderna designmöbler går också till Asien. Japanerna köper inte tillbaks mycket av det som är producerat i Kina eller Japan, utan söker hellre skandinaviskt när de handlar hos oss.

Anna Rodman är glad över att arbeta i en bransch som var tidigt ute med att anamma digital teknik. Auktionshusen har dragit fördel av det, medan antikhandlarna har förlorat på den tekniska utvecklingen. Kunden är dock vinnare.

– Det digitala skiftet har påverkat vår bransch enormt mycket. Vår bransch såg tidigt fördelarna med internet och vi hade onlinebutiker före de stora modekedjorna exempelvis. De som har drabbats negativt är antikhandlarna. Förr fanns det många handlare eller mellanhänder som sålde antikviteter till andra länder. Nu är det vi på auktionshusen som har kontakt direkt med slutkunden, vilket också gör att du som kund kan handla modern design till ett billigare pris idag.

Trots att Anna Rodman arbetat inom auktions- och antikvitetsvärlden i över 20 år, tröttnar hon aldrig på sitt jobb. Det är en bransch i ständig förändring.
– Det roligaste med mitt arbete är att jag får se så mycket nya saker. Det är som att jobba i en möbelaffär där möblerna byts ut varje vecka. Det dyker hela tiden upp nya saker som jag aldrig sett innan.

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.

Chat

Welcome

Before we can start the conversation, we need to know who you are.