”Vi vill skapa upplevelser som förändrar”

  1. Start
  2. Etablera
  3. Näringsliv
  4. ”Vi vill skapa upplevelser som förändrar”

Att driva företag och ha en kärleksrelation, fungerar det? Sebastian och Elin Swärd är beviset på att det är en utmärkt idé. Sedan sex år tillbaka driver de den prisbelönta eventbyrån Whyland med kunder i både Köpenhamn och Stockholm. Snart ska de öppna restaurang och konferenslokal på en av Landskronas mest kända platser.

När man säger event leder tankarna lätt till galor, röda mattan och kindpussar. Elin och Sebastian Swärd ger en annan bild. När de undervisar på eventkoordinatorutbildningen i Landskrona håller de bland annat en föreläsning som heter ”30 minutes of fuck-ups” där de under en halvtimme berättar om sina största misslyckanden för att eleverna ska förstå att det krävs en hel del slit för att skapa ett bra evenemang. Själva minns de med viss plåga sitt första event, Borstahusdagen. Där arrangerade de en tävling med namnet ”Kockarnas kamp” där kockar från Pumphuset och Erikstorps kungsgård skulle tävla mot varandra och gissa vilka hemliga ingredienser som ingick i en gryta, samtidigt som 300 personer i publiken tittade på.

– Då kommer vi till momentet där kockarna ska börja gissa ingredienser som finns. Plötsligt inser jag att jag har tappat bort facit. Vi har ingen aning om vad som finns i den där grytan. Jag får improvisera helt, och hitta på lite hipp som happ. Jag hittade ingredienslistan några dagar senare, och insåg att vi nog hade utsett helt fel vinnare, säger Sebastian Swärd och skrattar.

Borstahusdagen var ett lyckat evenemang och det kom mycket folk, trots att det regnade fyra år i rad från 2014 till 2017.

– Jag minns att vi gick i regnponcho från morgon till kväll. Första året började evenemanget dessutom med att det hade varit inbrott i tältet på natten och någon hade tömt en skumsläckare över allt ihop, säger Elin Swärd med ett leende.

Gav upp gjorde de i alla fall inte. Kanske var det deras ungdomliga optimism som gjorde att de fortsatte. Elin och Sebastian Swärd var bara 22 och 23 år när de startade sitt företag Whyland. Redan då hade de viss rutin från branschen. Elin hade varit bokningsansvarig på Landskronakarnevalen och Sebastian hade drivit eget företag inom kommunikation och marknadsföring. Trots att de båda är uppvuxna i Landskrona var det inte förrän de jobbade tillsammans på Landskronakarnevalen år 2013 som de träffades på riktigt och föll för varandra.

– Jag såg Sebastian på ett möte på Landskronakarnevalen. Jag blev så inspirerad av hans drivkraft. Det fanns inga hinder för honom, allt var möjligt. Det kändes som att vi kunde förändra världen tillsammans, säger Elin.

Och beundran var ömsesidig.

– Det hände så mycket i Elins närvaro. Och allt var enkelt med henne. Både att jobba och umgås med henne. Våra idéer klickade alltid, säger Sebastian.

Efter att ha jobbat tillsammans på karnevalen blev de ett par. Cirka ett år senare startade de Whyland.

Var ni inte rädda att ett det skulle kunna förstöra relationen att driva ett företag ihop?
– Nej, varken jag eller Sebastian var nog särskilt rädda för det. Vi hade ju provat att jobba ihop innan vi blev tillsammans och sett att det fungerade. Det tror jag var en viktigt del. Sen bestämde vi oss från början när vi startade företaget att den privata relationen alltid ska gå först. Det håller vi än idag, säger Elin.

Både hon och Sebastian kommer från Landskrona. Elin växte upp på Drottninggården och Sebastian på Öresundsgatan på Väster. Efter att ha jobbat en sommar på Landskronakarnevalen hoppade Elin av Handelshögskolan i Göteborg för att börja på eventkoordinatorutbildningen i Landskrona, en utbildning som hon kallar ”Sveriges bästa”.

– Vi hade de allra främsta i branschen som föreläsare. Jag förstod att event var mer än bara jippo, och jag kunde knyta mina kunskaper i ekonomi till evenemang. Jag insåg att man kan förändra med hjälp av upplevelser.

Varför valde ni att Whyland skulle fokusera på just evenemang?
– Vi tycker att det är roligast när det är puls och nerv, och att man kan påverka människor på riktigt. Dessutom är upplevelser en bransch som expanderar. Kunderna tänker mer strategiskt i dag. De vet varför de ska ha en upplevelse, och vad den ska leda till. Förr i tiden hade många evenemang karaktären av ’jippo och ballonger’, säger Sebastian.

Whyland har ända sedan starten var noga med att samarbeta med uppdragsgivare som vill ha en genomtänkt idé bakom sina evenemang. De säger nej till kunder som vill ha ”en kul kväll”, eller som bara vill upprepa gamla koncept utan att förändra något.

– En del av vår framgång har berott på att vi har tackat nej till sådant vi inte har trott på. Vi har hittat samarbeten som har varit bra för både kunderna och oss. Vi tror på att vara ärliga och göra bra saker, och att hela tiden vara i rörelse. Vi måste hela tiden utvecklas för att vara bra, säger Elin.

Vilka roller tar ni i ert företag?
– Vi har en naturlig fallenhet för olika saker. Elin är idésprutan, den kreativa. Det är hennes absoluta styrka. Hon är bra på trendanalys och att känna in människor. Men hon är också bra på ekonomi, säger Sebastian.

– Jag begränsar mig inte, och det är ibland ett problem. Då är det fint att ha Sebastian som kan ta ut de bästa idéerna. Om jag tar fram bitarna så lägger du pusslet. Sebastian är bra på att knyta ihop säcken och hitta de praktiska lösningarna. Han kan projektleda vad som helst och lyckas alltid få med sig folk, säger Elin.

Det är ovanligt att starta den här typen av företag i mindre stad, hur tänkte ni?
– Vi hade redan egna kunder här i Landskrona och ville gräva där vi stod. Dessutom bryr vi oss båda mycket om Landskrona och vill göra bra saker här. Vi vill bidra, inte bara vara passiva medborgare, säger Sebastian.

Ni är en bit från storstadens puls, saknar ni det?
– Det är klart att vi gärna vill ha kunder i större städer och göra upplevelser där. Men vi är inte i den här branschen för puls eller status. Det är inte det som är drivkraften. Det viktiga för oss är att skapa upplevelser som förändrar, säger Sebastian.

– Vi vill få människor att känna något. Vi har gjort en del stadsmiljöprojekt här i Landskrona, och få se människor ta del av det, att se dem fotografera, filma, uppleva, det är den bästa känslan. Vi mår bra av det, säger Elin.

Whyland har under ett antal år gjort upplevelser och installationer till vår, höst och jul som har synts på bland annat Rådhustorget och gågatorna i Landskrona. De har skapat jättelika paket, fotoramar, önsketräd och mistlar. Men de gör också evenemang åt företag som Syngenta och ölproducenten Finn.

I samarbetena med lokala kunder har de ofta fått frågan om mindre mötesytor som passar för en helkväll, gärna i kombination med mat och dryck. För något år sedan hittade Elin och Sebastian den ultimata lokalen på Citadellet, vid bastion Carolus. Fastigheten är nu helt renoverad och en ovanvåning har tillkommit. Där ska Whyland ha ska sitt kontor. På bottenplanet blir det en restaurang med namnet Smörtaxen. Ansvarig krögare och delägare är Simon Tollesson som bland annat har varit kock på Vollmers i Malmö, Småländska

De valde namnet Smörtaxen eftersom de vill knyta an till minnen. Förr i tiden hade de flesta restauranger en ”smörtax” eller smörhäst, en liten ställning som man vilade smörkniven mot när man hade brett sitt kuvertbröd.

– Vi märkte ganska snabbt i våra diskussioner hur mycket våra mor- och farföräldrar betytt för oss alla. De dukade bland annat med smörhundar. Vi gillar också tanken på att blanda bortglömda saker från förr med sådant som är modernt idag. Det kommer att märkas i både mat och inredning. Dessutom tycker vi att Smörtaxen är ett roligt namn, speciellt om man inte vet vad det är för något, säger Elin.

Även om de själva inte ska driva restaurangen är de högst involverade i hur gästerna ska uppleva den. I stället för en meny där gästen väljer rätter, är det kocken som står för valen. Gästen betalar 500 kronor för maten och matkonceptet kallas därför ”Rubbet” eftersom all mat ingår i det priset – fyra rätter och snacks

– Det ska vara kul att gå ut och käka, det ska vara enkelt. Och hela ångesten med att man valde fel grej försvinner. Det ska vara goda smaker från finkrogen, men inte kännas stelt som på en finkrog. Det ska vara okomplicerat men gott. Du ska bara kunna fokusera på att umgås och uppleva, i stället för att behöva ta en massa beslut, säger Sebastian.

– Vi har analyserat hela kundresan när man går på restaurang. Hur hänger man av sig jackan, hur ser det ut på toaletten? Hur får man notan? Hur tar man betalt? Måste man göra som alla andra? Vi vill ifrågasätta hur man gör när man går på restaurang, säger Elin.

Under våren slår de upp portarna och har öppet för kvällservering på torsdagar, fredagar och lördagar. Att starta Smörtaxen Rubbet är att ge sig in i en helt ny värld, krogbranschen. Men det är inget som skrämmer. Sebastian och Elin Swärd känner en stark tro både till sig själva och till Landskrona.

– Vi tänker ofta ’hur svårt kan det vara? Det kanske är naivt, men vi måste i alla fall våga prova. Vi gör det här både för oss själva, och för alla andra vi tycker om i Landskrona, avslutar Elin.

Whyland
Är: Kreativ byrå som skapar upplevelser och evenemang
Drivs av: Elin och Sebastian Swärd
Grundades: År 2014
Antal anställda: 2
Vinstmarginal: 10 procent år 2018 (källa: allabolag.se)

Text: Maria André. Foto: David Elg, Moob

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.