Nya idéer hos handlarna

  1. Start
  2. Etablera
  3. Stadskärnan
  4. Nya idéer hos handlarna

Coronakrisen har drabbat näringslivet hårt, även i Landskrona. Men den har också lett till att en del butiker har blivit extra kreativa för att öka försäljningen. Digital försäljning, hemkörning och samarbeten är några av de initiativ som har lanserats.  

Pelle Olofsson, delägare Olofsson, klädbutik på Järnvägsgatan  

Pelle Olofsson var själv i Spanien när coronakrisen bröt ut på bred front i mars. När han kom hem till Landskrona satte han sig själv i karantän. Under karantäntiden såg han hur försäljningen i butiken minskade snabbt. När evenemang och fester ställdes in störtdök konsumtionen av kläder till fest.  

– Coronakrisen har självklart lett till minskade intäkter eftersom man inte handlar lika mycket kläder. Vi försöker minska våra kostnader, men det enda vi kan påverka är personalkostnader och hyra. Vi har korttidspermitterat, men vi behöver också vår personal för att kunna hålla butiken igång. 

Modebranschen planerar långt i förväg och inköp av kläder görs minst ett halvår innan de levereras till butik. Det kan därför vara svårt att strypa leveranser, och minska kostnaderna den vägen. Olofsson har i stället försökt hitta nya sätt att öka intäkterna. Till exempel har man lanserat en webbshop.  

– Vi har diskuterat en webbshop länge, men har tyckt att det kostar mer än det smakar. Men när jag satt i min hemmakarantän fick vi tid att göra verklighet av idén. Min storebror, som också är delägare i butiken, hade gjort ett första utkast till hur en webbshop skulle kunna se ut. Sen satt jag i två veckor och matade in artiklar. Coronakrisen gjorde att vi kom loss med en idé som vi funderat på länge. 

Än så länge är webbshopen i uppstartsfasen, men Pelle Olofsson tycker att det är ett bra sätt att marknadsföra butiken och hitta nya kunder. Genom webbshopen kan han också följa kunderna och se i vilken kanal de upptäcker Olofsson. Genom att länka sociala medier-konton med butikens webbshop kan man se hur ett inlägg från Olofsson på Instagram leder till ett köp i webbshopen 

– Vi har provat nya grepp i sociala medier, som vi hoppas geresultat. Vi har till exempel haft enklare modevisningar och livesändningar från butiken. Vi försöker att hinna med att göra så många inlägg som möjligt för att öka medvetandet om att vi finns. 

Olofsson har också ökat sin personliga service och erbjuder nu hemkörning av varor till de kunder som inte kan eller vill gå och handla i den fysiska butiken. Om man handlar i webbshopen före klockan 16 kan kunden få varan hemkörd samma dag inom Landskrona kommun.  

Hur tänker ni kring framtiden?  

– Vi hållit på sedan 1977 så vi bör klara oss. Men vi behöver hjälp av både leverantörer och fastighetsägare. Vi väntar också på det som kallas ’revenge shopping’, alltså att man handlar mer efter en kris. Vi hoppas att den här krisen leder till att många Landskronabor blir ännu mer lokalpatriotiska och vill stötta sina lokala butiker. Vi vill ju ha en stad som lever och butikerna är en stor del i det. 

Linda Selander, ägare Härliga Under, underklädesbutik på Östergatan 

Linda Selander har drivit underklädesbutiken Härliga Under i 12 år. Hennes mål är att alla kvinnor ska ha rätt storlek och passform på sina underkläder, att de ska kännas bra mot kroppen helt enkeltHon har många trogna kunder, men när coronakrisen slog till märkte hon hur försäljningen minskade snabbt. 

– Vi har tappat mycket, men jag är inte mer utsatt än någon annan. Det här drabbar de flesta butiker på ett eller annat sätt. Jag har en webbutik också, men även den dog i mitten av mars.

Linda Selander känner sig ändå hoppfull mitt i allt. Härliga Under har alltid varit en butik där man fokuserat på det personliga bemötandet, och i dessa tider har service fått ännu större betydelse. 

– Vi har kört hem varor till våra kunder och vi har lämnat varor utanför butiken så att våra kunder inte har behövt gå in. Vi har också haft kundsamtal på telefon där vi tillsammans diskuterat fram rätt underklädesstorlek. Det är ju svårt för vissa kunder att komma och prova i butik just nu. Vi vill inte att de ska behöva trängas. 

För att öka försäljningen har hon startat samarbeten med andra butiker i Landskrona, där de stöttar varandra i sociala medier. Butikerna tipsar om varandras produkter och skickar kunder mellan varandra. Härliga Under har exempelvis lagt upp Instagram-inlägg där de tipsat om blusar som finns att köpa på Elsas hörna, och Elsas har tipsat om underkläder från Härliga Under. 

– Som stad kämpar vi alltid mot butikerna i köpcentrum. Nu försöker vi butiker här i Landskrona att tillsammans visa upp allt fint vi har. En positiv effekt av coronakrisen kan vara att Landskronaborna får upp ögonen för alla fina butiker i stadskärnan och den personliga service man kan få här.

Trots att våren varit motig ser Linda Selander ändå positivt på framtiden.  

– Det är bara att köra på, och ta en dag i taget. Just nu hoppas jag på en riktigt fin sommar så att jag kan sälja mycket badplagg. Sommaren är vår viktigaste period, och jag tror att det vänder snart.

Kicki Henningsson, ägare till inrednings- och klädbutiken Elsas Hörna, Järnvägsgatan/Östergatan 

I februari 2019 tog Kicki Henningsson över butiken i hörnet Järnvägsgatan/Östergatan, då kallad Påulander Design. Nu heter butiken Elsas hörna, efter Kickis brorsdotter, 3-åriga Elsa. Inriktningen på butiken är fortfarande inredningsdetaljer, växter, smycken och kläder. För Kicki hade det länge varit en dröm att öppna butik, särskilt efter en period där hon drabbades av utbrändhet och ville starta om i en ny bransch. 

Bara ett år efter att hon tog över butiken slog coronakrisen till, och försäljningen minskade snabbt. Då fick hon nya idéer på hur hon skulle kunna möta kunderna på ett nytt sätt. 

– Jag använder mitt Instagramkonto för att berätta att jag gärna skickar eller kör hem varor inom Landskronas gränser. Jag har skickat både kläder, porslin och blomsterarrangemang. 

Hon har också börjat samarbeta med underklädesbutiken Härliga Under, och de tipsar om varandras produkter i sina sociala medie-kanaler. Kicki Henningsson försöker att använda humor för att väcka intresset för shopping i en tid när många sitter hemma i mysbyxor och har videomöten. 

– Jag gjorde ett inlägg på Instagram som anspelade på just det, där jag tipsade om 5 fina blusar när du har videosamtal med kollegorna. Många kanske har mysbyxor, men på överkroppen vill  man ha något snyggt. Det inlägget fick många glada kommentarer. 

Coronakrisen har också gjort att många Landskronabor har upptäckt sina lokala butiker. Kicki Henningsson har fått många nya kunder, särskilt från nya stadsdelen Norra Borstahusen.  

– Jag tycker att många Landskronabor känner för sin stadskärna och vill att det ska gå bra för Landskrona. Just nu är jag inte så orolig för butiken, utan mer för vad som skulle hända om jag själv blev sjuk. Jag är lite sårbar som ensamföretagare. 

Våren brukar vara en tid då Kicki Henningsson säljer mycket gå bort-presenter i form av tryfflar, delikatesser och andra godsaker. Men eftersom de flesta fester har ställts in har den försäljningen sjunkit. I stället har intresset för andra produkter ökat.  

– Många har suttit hemma i flera veckor i sträck och känner ett sug efter att unna sig. I slutet av april och i maj tyckte jag att fler kom in och ville köpa ett klädesplagg eller doftljus för att muntra upp sig. 

Själv tycker hon att coronakrisen har varit en utmaning, men att den också har haft positiva effekter. Förutom Härliga Under har hon också samarbeten med butikerna Life, Smakfullt, Scorett och Wittings. 

– Jag tycker att det är kul att samarbeta med andra handlare och det har blivit ännu mer av den varan de senaste månaderna. Nu ser vi fram emot ett liv efter corona, och att folk ska vara sugna på att köpa kläder och att umgås.

Text: Maria André. Foto: David Elg, Moob

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.