Digital teknik kan öka tryggheten

  1. Start
  2. Etablera
  3. Start-ups och Linc
  4. Digital teknik kan öka tryggheten

24-årige Landskronabon Philip Fransson driver företaget Neki Sverige som säljer GPS-hjälpmedel för människor med en demenssjukdom som har svårigheter att orientera sig. Han vet själv hur det känns att oroa sig som anhörig, eftersom han har en farfar som lider av demenssjukdom.

Philip Fransson har sina rötter djupt planterade i Landskrona. Han har gått på grundskolan på Västervångskolan och gymnasiet på Allvar Gullstrand, och driver nu sitt företag från inkubatorverksamheten Linc i Weibullsholmshuset på Föreningsgatan. Det spanska företaget Neki kom han i kontakt med när han tog sin magisterexamen i Barcelona för några år sedan.

– Min farfar har Alzheimers sjukdom och jag såg hur livet förändrades för min farmor när han blev sjuk. Efter min examen så ville jag därför ge mig in i health tech-industrin för att kunna göra skillnad på riktigt. Jag kom i kontakt med det spanska företaget Neki som har sin bas i Zaragoza i Spanien. Efter sex månaders arbete med utveckling av en app och webbplattform på plats i Spanien kände vi att det var dags att testa konceptet i Norden, säger Philip Fransson.

Namnet Neki kommer från orden ”Near kids”, och produkterna var från början riktade mot föräldrar som ville kunna spåra sina barn. Samma teknik kan också användas för anhöriga som vill kunna lokalisera en familjemedlem som lider av en demenssjukdom. Här såg Philip Fransson ett stort behov i Sverige. I Sverige finns cirka 150 000 personer som lider av demenssjukdom, och antalet väntas öka.

Nekis tre produkter består av en klocka, en nyckelring och ett bälte med inbyggd GPS som är kopplad till en app i en smartphone.

– Jag brinner för de här produkterna eftersom jag har sett på nära håll hur hjälpmedel kan göra livet lite lättare för anhöriga. För min farmor innebar det ett orosmoment när min farfar skulle göra enkla vardagssysslor utanför hemmet, som att till exempel lämna soporna. Hennes liv blev väldigt begränsat.

Neki Sverige är fortfarande i en uppbyggnadsfas och Philip Fransson jobbar aktivt med marknadsföring och att visa upp sina produkter på olika mässor och nätverksträffar. Som 24-åring sticker han ut på mässor som domineras av äldre företagare och brukare.

– Jag har i alla fall aldrig varit äldst på en mässa, säger han och skrattar.

Sin unga ålder till trots är han väldigt insatt i vilka effekter demenssjukdomar har, både för den som är drabbad och för de anhöriga. Forskning har visat att anhöriga till demenssjuka upplever höga nivåer av stress i sin vardag. I framtiden vill han utveckla nya hjälpmedel för anhöriga, exempelvis armband som mäter stressnivåer och som kan ge tips på hur man får en lugnare vardag.

– I exempelvis Spanien vårdas man i högre grad i hemmet, och de anhöriga får ta mycket ansvar. Vi kommer förmodligen att få samma utveckling här i Sverige. Då krävs det att de anhöriga får tekniska hjälpmedel så att de kan hantera sin stress och inte blir helt körda i botten.

Än så länge är Nekis svenska kundbas liten och en stor del av kunderna bor i Norrland. Det handlar ofta om privatpersoner där deras hemkommun inte har möjlighet att låna ut hjälpmedel, och därför söker man lösningar på egen hand.

Neki har också inlett pilotprojekt i flera kommuner för att kunna utvärdera produkterna, och utveckla framtida tjänster.

De största konkurrenterna till Neki är bolag som har liknande produkter, baserade på GPS-teknologi.

– Men konkurrenterna arbetar inte lika tydligt mot och för anhöriga som vi gör. Vår specialitet är att vi har riktat in oss på personer med demenssjukdomar och deras familjer. Jag vill göra våra produkter så bra som möjligt för dem. Exempelvis handlar det om att de ska vara enkla att använda, men också ha en tilltalande design så att produkterna smälter in i deras hemmiljö och klädsel. Många hjälpmedel för äldre är stora och klumpiga. Vi har försökt ha en mer modern design, vilket vi också fått mycket beröm för.

Philip Franssons engagemang i företaget är väldigt personligt. Det märks att entreprenörskapet handlar om mer än att tjäna pengar.

– Det är fint att veta att vi har förhindrat försvinnanden med hjälp av våra produkter. Och på lång sikt vet jag att om Neki går bra kommer det att ha stora effekter för många familjer i form av ökad trygghet. Det är en vinst i sig.

Text: Maria André. Foto: David Elg, Moob

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.