fbpx
 
MAT OCH DRYCK

Han driver fantombryggeri för att hylla Landskrona

Som tonåring tyckte entreprenören och musikern Daniel Nyman att Landskrona var för litet och ville upptäcka världen. Nu är han en av stadens ivrigaste ambassadörer. Det har lett till ölmärket 1413, som fått sitt namn efter året då Landskrona grundades.

Entreprenören och musikern Daniel Nyman. Foto: David Elg Moob

Har du hållit i en Plorren, Borstahusen eller Lill-Olas? Det är några av de ölsorter som kommer från bryggeriet 1413, grundat i Landskrona. Bryggeriet är ett så kallat fantombryggeri, vilket betyder att de hyr in sig hos andra bryggerier som tillverkar ölen efter 1413:s recept.

Vi träffar vd Daniel Nyman på restaurang Pumphuset i Borstahusen. Detta är något av hans andra hem, där brukar han sätta sig och arbeta när inspirationen tryter. Här hade han sin bröllopsmiddag, och här har han spelat otaliga kvällar med sitt band CoverKollektivet. Men att han skulle landa i Landskrona var ingen självklarhet. Trots att han tillbringade nästan hela sin barndom i pappans klädbutik i stan och tanken var att han skulle ta över, drömde Daniel om att göra något annat.

– Jag ville så gärna visa att jag inte fått något gratis. Jag ville inte bara gå i min pappas fotspår.

Som 19-åring flyttade han från Landskrona till Halmstad och utbildade sig bland annat inom grafisk formgivning. Sedan tog karriären honom till Hull i norra England, Göteborg och Schweiz.

På julafton 2008, när han var hemma på besök i Landskrona, träffade han sin fru. De hade en distansrelation i tre år, men drömde om att hitta ett gemensamt hem. Så en dag dök det upp ett hus i Borstahusen. Daniel hade bara sett det på bild, men de slog till och vann budgivningen. 2012 gick flyttlasset tillbaka till Landskrona och det visade sig vara en annan stad än den han hade flyttat ifrån som tonåring.

– Staden har verkligen förändrats till det positiva. Det byggs mycket och stämningen är en annan. Samtidigt har jag blivit äldre och uppskattar alla fördelar Landskrona har. Att det bara är fyra minuter till förskolan, är något jag verkligen uppskattar nu när jag har egna barn.

Som hemvändare ville han på något sätt hjälpa till att marknadsföra Landskrona och stärka Landskronabornas stolthet över sin stad. För något år sedan fick han ett hemmabryggerikit i sin hand som sedan resulterade i företaget 1413 Bryggkultur. Ölsorterna har alltså fått namn från landmärken i Landskrona, som Borstahusen, Lill-Olas och Plorren. Plorren är en känd plats bland Landskronabor, och kallas också Kvarntorget. Här finns en väl bevarad väderkvarn och pittoreska små gatuhus i olika färger. Ett smultronställe värt att besöka.

– Jag ville göra ölet för att stärka stoltheten över Landskrona. Här finns en stark kulinarisk tradition, men också en dryckestradition. Jag ville också göra något som man kan ta med som present, något fysiskt som berättar om Landskrona.

Förutom 1413 bryggkultur finns även bryggerierna Brygghuset Finn och Brekeriet i Landskrona. De tre ölmärkena stärker varandra.

– Vi har ett väldigt bra samarbete och drar åt samma håll. Hjälps vi åt så blir det dubbel vinning. Landskrona är en liten stad och de flesta i staden inser att man måste jobba tillsammans mot gemensamma mål.

Daniel Nyman vill fortsätta driva bryggeriet i liten skala. Han drivs av att det ska vara roligt, precis som med musiken och bandet Coverkollektivet. Att driva en byrå inom grafisk form och kombinera det med ett mindre bryggeri och spelningar på helgerna, tycker han är en bra mix.

– De tre benen kompletterar varandra bra. Musik, dryck och kreativitet hör ihop. Jag drivs av passion, inte av att göra stora affärer. Eftersom Landskrona är så en smidig stad att bo i där allt är nära, är det enkelt att kombinera många olika delar av livet.

Daniel Nyman
Ålder: 37
Gör: Grafisk formgivare, ägare av Nyman Kommunikation AB, 1413 Bryggkultur AB, Lock Stock & Barrel Events AB, hobbymusiker.
Bor: Borstahusen, Landskrona
Familj: Gift med två barn, 3 och 6 år.

-----