fbpx
 
MAT OCH DRYCK

Örenäs slott – en pigg hundraåring

Örenäs uppfördes mitt under brinnande första världskrig och stod klart 1918. Sedan dess har slottet varit allt från privatbostad till flyktingförläggning innan det blev hotell. 

Örenäs slott norr om Landskrona. Foto: Thomas Madsen

Det känns lite som att komma till en helt annan värld, där tiden nästan stått stilla, när man kommer till Örenäs slott. Förutom inredningen på själva slottet, bäddas den pampiga byggnaden, byggd i barockstil, in av en vacker slottspark, som delvis härstammar från mitten av 1800-talet. Beläget ett stenkast från Öresund har man en makalös utsikt ända över till Ven. En utsikt som man aldrig blir trött på, som skiftar med årstiderna och som kan avnjutas till exempel från matsalen, verandan eller någon av de rum som vetter ut mot parken och havet. Just miljön, både den på slottet och den utanför, som är en av orsakerna till att gästerna söker sig hit. En annan är maten.

–Självklart är miljön unik. Både läget med slottsparken och utsikten över sundet, men även kontrasterna mellan den moderna konferensanläggningen och det gamla slottet där måltiderna intas – två olika upplevelser under vistelsen. Vi har alltid haft gott renommé i restaurangen, och satsar mycket på kvalité vad gäller mat och dryck. Här besöks vi ofta av gäster från när och fjärran som vill fira något eller bara vill äta gott i en underbar miljö, berättar Mikael Petersson, VD på Örenäs slott, som själv hänfördes av omgivningarna och såg hotellets stora potential vid sitt första besök. Så sedan två och ett halvt år tillbaka är det han som står för driften av hotellet, som ägs av LO sedan 1992. Närmast kommer Mikael från Elite Hotel Ideon i Lund, som han var med och öppnade 2013, och innan dess spenderade han sju år i Abu Dhabi inom samma bransch. Men nu är det fullt fokus på anrika Örenäs som gäller.

– Målsättningen har varit att utveckla produkt och service stadigt och samtidigt öka antalet gäster som besöker oss, både på privatsidan och när det gäller konferenser. Många projekt har genomförts, med allt från nya konferenslokaler till poolområdet med varma tunnor. Vi vill gärna att det ska finnas något nytt för gästerna varje säsong, och även om vi är en konferensanläggning i första hand, har vi nog haft lite mer fokus på privatmarknaden än vad som var vanligt tidigare, säger Mikael.

Afternoon tea och bröllop

Ja, det gäller ju att få hotellet att leva hela året och inte bara vara beroende av konferensgäster. Därför söker man hela tiden efter nya infallsvinklar samtidigt som en del gamla har varit med länge och fortfarande drar besökare. Så på vinterhalvåret är det arrangemang som till exempel lyx på slottet, afternoon tea och julfirande tillsammans med andra olika weekenderbjudande, och på sommarhalvåret är det förstås den stora bröllopssäsongen, samt en ökad tillströmning av semesterfirare som gör att slottet lever upp.

– Vi letar alltid efter nya saker att göra, och är inte rädda att testa lite olika varianter. Vissa funkar, och de aktiviteterna behåller vi, andra funkar inte lika bra och då lägger vi dem på is eller gör om dem. Fortfarande är nog Örenäspaketet, logi med trerätters middag, vår absoluta bestseller, berättar Mikael.

– Det är också så att vissa paket och event har lång tradition på slottet, såsom julborden och gåsmiddagarna till exempel, medan andra initiativ, så som Ladies weekend och Herrweeekend, är relativt nya och som i princip redan säljer slut vilket ju är väldigt roligt.

– Bröllop är ju en annan intressant marknad för oss så klart, och utvecklingen här har gått mot en längre säsong, där vi har bröllop i princip under alla månader på året, även om fokus ligger på sommaren. Vi ser även en trend i att bröllopen kan ligga på andra veckodagar än lördagar, vilket gör att brudparen kan få ett bättre pris. Totalt har vi årligen runt 50 bröllop hos oss, säger Mikael.

– Dessutom har vi på sommaren på senare år blivit ett mycket populärt resmål för familjer och andra semesterfirare, mycket på grund av vår 25 meters utomhuspool, varma tunnor, havsbad och så vidare. Vårt läge är ju också perfekt för semesterfirare med några minuter från E6:an och närhet till allt från Helsingborg, Österlen och Malmö samt till andra sidan sundet, både till Köpenhamn och Helsingör, fortsätter han.

Populära konferenser

Och så då naturligtvis slottets konferenser, verksamhetens ryggrad, som ständigt växer och som sträcker sig över i princip hela året, med undantag för semestermånaden juli. Örenäs tar emot cirka 25 000 konferensgäster per år, både på dagsbasis och deltagare som stannar över natten, där den största av de 26 olika lokalerna tar upp till 400 personer per gång. I första hand är det konferensbesökare från regionen, men det händer även att man får långväga besök, både norrifrån, från andra sidan sundet och från andra länder.

Mitt i firandet ser man också framåt. Kanske inte så långt som till nästa hundraårsjubileum, men de har en hel del på gång framöver.

Hamnkrog i Ålabodarna

– Just nu håller vi på med en badrumsrenovering för våra hotellrum. Dessutom bygger vi om och ändrar konceptet för vår bar som kommer bli ett riktigt lyft. Andra projekt på gång är ytterligare utveckling av poolområdet och vi ser över möjligheten att utöka antalet konferenslokaler ytterligare. Också blev det precis klart att vi kommer att ta över driften av hamnkrogen i Ålabodarna. Här vill vi ha en levande hamnkrog som blir ett perfekt komplement till vår befintliga slottsrestaurang, med enkel och vällagad mat, där fokus så klart kommer att ligga på fisk från sundet, avslutar Mikael.

-----