fbpx
 
NÄRINGSLIV

Exklusivt mode på export – från Landskrona till världen

Hon är tjejen från Glumslöv som gått från att vara resande försäljare av kläder i Italien till att driva en internationell verksamhet med fokus på de exklusivaste varumärkena. Och numera med huvudkontoret i Landskrona.

– Läget är perfekt för oss, säger Marie Clark, vd för JAYMJAY.

Karl Lagerfeld är ett av JAYMJAYs märken

Hur går man från att omsätta en miljon om året till dryga 70 miljoner?

I Marie Clarks fall har det varit tro på sig själv, en smula envishet – och världens bästa företagarskola, anser hon.

– Under mina tolv år i Italien lärde jag mig mer än jag hade gjort på 200 år i Sverige, konstaterar Marie Clark, för dagen på plats på JAYMJAY:s fräscha huvudkontor på Bävergatan i Landskrona. Här finns även lagret och härifrån styrs verksamheten som omfattar totalt fyra bolag, två showrooms i Köpenhamn och även tillgång till showrooms i Milano och Paris.

Och just här i Landskrona bestämde sig en gång en 22-årig nyutexaminerad fritidspedagog, då vid namn Marie Bengtsson, att åka till Italien några månader för att studera konst och italienska.

Det skulle komma att gå tolv år innan hon kom tillbaka och någon fritidspedagog blev hon inte.

– Jag och James Clark träffades i Florens 1987. Han var redan i modebranschen och jag hade alltid varit intresserad av kläder och mode. Min mormor var modist och det pågick alltid sömnad i familjen.

Så vad fanns det att tveka på? Paret började som resande försäljare i norra Italien. Så småningom fick de större varumärken som Fendi och Versace i portföljen, startade kontor i Florens och Milano och sålde mode till varuhus som Harrods och Bloomingdale’s och så småningom till hela världen. Till deras kontor kom kunder från Japan, USA och Arabländerna för att köpa hem exklusivt mode.

Men med tiden började allt fler varumärken starta egna distributionskontor.

– Vi insåg att vi kunde ju också bli distributörer och satsade på Skandinavien. Sverige var ett u-land inom mode då. Det fanns bara kedjor och nästan inga små boutiquer. De flesta kläder var likadana och stack inte ut i mängden. Vi tänkte att vi skulle kunna växa där.

Och vad kunde då passa bättre än att utgå från Landskrona?

– Landskrona är mina rötter. Och det är enklare att etablera sig i en liten stad när du är helt okänd och utan kontakter. Det är också lättare än i storstäder att hitta personal som är lojal och vill stanna länge. Så med lager, logistik och administration har vi det bättre här än i Köpenhamn.

Maries och James svenska äventyr började med accessoarer som handskar, paraplyer och sjalar som de reste runt med. Och för att hitta modebutikerna som ville köpa, fick de ta till klurigheten.

– Internet fungerade inget vidare på den tiden, så vi läste modemagasin för att förstå vilka varumärken som fanns hos vilka butiker. Sedan åkte vi till dem och presenterade oss och våra varor. Vi åkte från stad till stad med Fendi, Moschino, Armani – det var dyrt men ändå inte lika dyrt som kläder. Och så byggde vi upp vår kundkrets, konstaterar Marie och fortsätter:

– Vi hittade små enskilda butiker som blev samarbetspartners, framför allt i Norge. Norrmännen gjorde faktiskt att vi överlevde första året. Det är vi tacksamma för.

De flesta av JAYMJAY:s varumärken säljs via Showroomen i Köpenhamn och speciellt under modeveckorna då det kommer kunder från hela Skandinavien. Men företaget har också ett ”boutique-showroom” i Landskrona under namnet Rich Bitch, som öppnar för inbjudna fyra gånger om året.

I dag omsätter JAYMJAY dryga 70 miljoner om året och har totalt, inklusive dotterbolag, elva anställda. Marie har gått från 16 timmars arbetsdag sju dagar i veckan, till en tillvaro där hon själv kan styra sin arbetstid och sin lediga tid som hon vill.

– Jag har jobbat mycket men jag ångrar ingenting. I dag tar jag det lugnare, men företaget är mitt intresse och jag tycker det är roligt. Som företagare har man stor frihet och skördar hela tiden. Jag är nöjd så länge det går framåt och det finns utmaningar.

För 14 år sedan gick Marie och James isär som par, men har fortsatt ihop professionellt.

– Vi har delat upp det så att jag är vd med ansvar för vår organisation i Skandinavien och James ansvarar för inköp av kollektioner, våra varumärken och kontakt med leverantörerna. Vi har alltid jobbat bra ihop och varför skulle vi rasera det bara för att vi inte kunde leva tillsammans?

Trots att parets 15-åriga dotter inte är aktiv i verksamheten beskriver Marie det som ett familjeföretag.

– Det är ju det. En gång startades det av James mamma som var säljare för bland annat Emilio Pucci. Och vi driver det tillsammans. Vi har också fantastiskt fin personal, tack vare att vi är i en liten stad. Alla är idésprutor och de bryr sig verkligen. Det bidrar till känslan av familjeföretag. De ifrågasätter också mina beslut och det uppskattar jag verkligen.

Numera är Köpenhamn Skandinaviens modemecka, konstaterar hon. I augusti är nästa modemässa och JAYMJAY kommer vara där med ett tjugotal varumärken.

– Missoni har vi haft sedan 1998 och det går fantastiskt bra, liksom Karl Lagerfeld. Vi tror att det blir ett uppsving för Moschino framöver, speciellt efter H&M:s modesamarbete i höst som kommer att göra varumärket känt för en bredare publik.

Och efter 35 år som företagare inom modebranschen har Marie tagit motgångar såväl som medgångar med lugn, eftertanke och strategiskt nytänkande.

– Det var våra erfarenheter från Italien som gjorde att vi lyckades. Där lärde jag mig förhandla med stora kunder och leverantörer och att knyta kontakter. I Italien, i den här branschen, är det svårt att få erkännande och bekräftelse och det lärde mig att det spelar ingen roll vad de andra tycker, jag vet själv när jag gjort något bra. Och när det är tufft och motgångar, tänker jag att nu ska jag minsann visa dem. Men jag har nog alltid gått min egen väg. Hade jag lyssnat på folk hade jag aldrig åkt ner till Italien från allra första början.

 

Om JayMJay

Vad: Familjeföretag och modedistributör inom exklusiva dam- och herrkläder.

Drivs av: Marie och James Clark.

Var: Huvudkontor och lager i Landskrona. Showroom i Köpenhamn.

Antal anställda: 11.

Organisation: Består av fyra bolag – ursprungsbolaget JAYMJAY Wear AB, JAYMJAY AB, JAYMJAY Man AB (tillsammans med delägaren Andreas Nilsson) och Rich Bitch AB.

-----