fbpx
 
NÄRINGSLIV

Familjeföretaget bakom globala succén

Från huvudkontoret ute på en åker utanför Landskrona går det varje dag lastbilar med accessoarer till destinationer i Europa, Asien och USA. The Moshi är succésagan som började med att en Landskronafamilj ville göra något kreativt tillsammans.

The Moshi

Lekfulla och oväntade kombinationer av udda, etniska och extravaganta mönster och material, skapade i ett brett spektrum av färger och strukturer. I The Moshis accessoarer kombineras unika detaljer med kärlek till kreativitet – för att bärarna ska kunna framhäva sin unika personlighet.

– Individen är vår inspirationskälla och kvaliteten är basen, säger Philippa Ahlström, som driver företaget tillsammans med sin familj.

Syskonen Philippa och Philip Ahlström arbetade båda på varsitt håll långt ifrån hemstaden Landskrona när idén om ett familjeföretag kläcktes.

– Vi ville alla göra någonting tillsammans. Och vi skulle ha roligt och skratta mycket när vi gjorde det. Så vi frågade oss vad vi då skulle kunna hitta på.

Mamma Lena hade erfarenhet av att driva bland annat möbelaffär (Ahlströms möbler i Landskrona) och pappa Ahlström hade också erfarenhet av företagande och hakade på som rådgivare. Ganska snabbt kom idén med accessoarer upp.

– Det är en trevlig produktgrupp. Det är lätt att förgylla en tråkig outfit med läckra accessoarer så att den känns som ny igen. Och jag har alltid velat driva eget. Det är lite av en livsstil, att göra det man brinner för och att göra det med sin familj, säger Philippa.

Att driva en webbshop kom också naturligt. Philip hade den tekniska erfarenheten och kunnandet som krävdes. The Moshi var fött.

I dag, sju år senare, är mamma Lena vd, Philippa och Philip kallar sig ”alltiallo”.

– Vi gör allt från att koka kaffe till att utveckla nya produkter, säger Philippa.

Men i ett gigantiskt utbud av väskor, armband, ringar, halsband, scarfar, ljus, tunikor med mera är produktutveckling inget snabbfix. Philippa och Philip utvecklar alla produkter från grunden och gör all design själva. Det kräver ett kreativt tänkande men också affärssinne.

Målgruppen är unga kvinnor i alla åldrar.

– Våra kunder är allt mellan 20 och 80 år. Det handlar mer om hur man känner sig än vilken ålder man har på papperet. Vi skapar inte bara för prinsessor utan blandar glitter och glamour med betong och ruffigare material, en slags skandinaviskt bohemisk, personlig stil.

Familjen Ahlström sitter ofta och arbetar hos leverantörerna, mestadels fabriker i Kina, Indien och Sydkorea.

– Då får vi input av dem också om vad de kan göra och vilka nya sätt det finns att tillverka på.

Men Ahlströms har också anställt hjälp – i dag har The Moshi lagerpersonal och säljare i hela Europa, bland annat Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz och Österrike. Köparna är livsstilsbutiker.

– Det är charmiga butiker med personal som brinner för sina kunder och sin verksamhet. Ägarna är duktiga och har en personlig prägel på sin butik. Många har även ett café och i butiken kan man handla allt man behöver till hemmet. De är ofta som små resmål i sig, där man kan vistas under en dagsutflykt.

The Moshi marknadsför sig även genom mässor, som Formex, dit många butiksägare kommer och letar nya spännande inslag i sortimentet. Var och en reser ungefär 150 dagar om året.

– Vi reser mycket för att hitta ny inspiration. Det är väldigt kul att träffa kunder och leverantörer och vi har det uttalade målet att vi ska ha roligt tillsammans.

Och att ha huvudkontoret i Landskrona var ett enkelt val.

– Vi är uppvuxna i Landskrona och staden är perfekt att driva företag i. Vi har nära till Köpenhamn och motorvägen, våra transporter tar sig lätt vidare ut i världen härifrån.

De har ett gäng härliga anställda, som Philippa uttrycker det, och under högtryck, sommar och vinter, utökas personalstyrkan ytterligare i Landskronalagret. Då öppnas det också upp till ett populärt showroom. De har också en stor outlet för allmänheten två gånger per år.

Men att arbeta inom retail är inte bara pärlor, glammiga väskor och inspirationsresor. Det är stundtals tufft och just nu är branschen under en stor, svår omställning, konstaterar Philippa.

– Handeln är större än någonsin men sker på ett annat sätt än vad vi är vana vid. Förr när man behövde nya kläder åkte man in till sin lokala butik och var begränsad till deras utbud, för det var det som fanns. Och man köpte något plagg för att det var det som passade, säger Philippa.

– Nu finns hela världens utbud i allas datorer. Det innebär att alla butiksägare konkurrerar med hela världen och många har det tufft just nu.

Och globaliseringen ställer också krav på utbudet.

– Det går också mycket snabbare nuförtiden. En cykel för en produkt är så oerhört kort. Kunderna är vana vid att det ska komma nytt hela tiden och gör det inte det förflyttar de sig till andra näthandlare. Men även om vi arbetar jättemycket, har vi det jätteroligt. Det är tufft, men vi lever vår dröm.

 

Om The Moshi

Vad: Näthandelsföretag som säljer accessoarer och inredning till livsstilsbutiker i hela världen.

Vem: Drivs av Philippa, Philip och Lena Ahlström.
Adress: Vadensjövägen, 261 91 Landskrona.

Antal anställda: Utöver familjen, två heltider och fler i högsäsong.

Moshi betyder ”hej” på japanska!

-----