fbpx

Full fart i Dagablagret

Nästan en tredjedel av all frukt och grönt som konsumeras i Sverige kan passera Dagabs lager i Landskrona, för att sedan levereras till butiker i hela landet. »Läget här är optimalt för oss«, säger Daniel Månsson, kategoriområdeschef på Dagab.

Den är en 37 000 kvadratmeter grå fönsterlös låda placerad på Österleden söder om Landskrona. En ganska anonym logistikanläggning, förutom att där står DAGAB med stora, gröna bokstäver.

Men den som öppnar den enorma lådans lock, möts av en färgprakt som bara frukt och grönt från jordens alla hörn kan erbjuda. Från banangult till äppelrött, från broccoligrönt till blå vindruvor. Meter efter meter efter meter. Faktum är att här finns 10 000 meter gula linjer målade i golvet.
– Det behövs struktur för en sådan här verksamhet. Pallarna måste ha sina fasta platser, innanför sina linjer. Här står Willys Landskrona, där borta City Gross Landskrona, pekar Daniel Månsson, kategoriområdeschef för frukt och grönt på Dagab, och som visar runt på det nyetablerade lagret.

Dagabs rikslager för frukt och grönt (dit även blommor räknas) levererar dagligen varor till 600 butiker i hela Sverige. Dagab är Axfoodkoncernens inköps- och logistikbolag och ansvarar för sortiment, inköp och logistik till kedjor som Willys, Hemköp, Tempo, City Gross och Snabbgross. Spindeln i nätet är lagret i Landskrona.
– Varje år kör vi 240 000 ton blommor, frukt och grönsaker genom den här byggnaden, konstaterar Daniel, som började på Dagab redan 2007 och varit med och startat anläggningen i Landskrona.
– När jag började på Dagab var vi bara sex medarbetare som arbetade med frukt och grönsaker. Nu är vi 300. Det är en fantastisk utveckling jag har fått vara med om.

Lördagen den 3 december 2022 gick flyttlasset från Helsingborg.
– Vi flyttade allt på ett dygn. Ingen butik kan ju stå utan varor. Vi jobbade till fem på morgonen med flytten, klockan fem morgonen därpå startade vi driften. Det var en häftig resa som gick långt över förväntan. Ingen butik märkte att vi flyttade – då har det gått bra!

Lagret i Landskrona sysselsätter cirka 300 personer året om, dygnet runt, och under våren 2023 ska upp till 80 sommarvikarier rekryteras. Huset är 217 meter långt och 160 meter brett och har 63 portar. Härinne är det tre olika temperaturzoner; fyra, åtta och 14 grader, baserat på vilken produkt som mår bäst var.

Daniel Månsson, kategoriområdeschef på Dagab

I den kallaste delen finns sådant som bär, snittblommor, rotsaker, sallad och vindruvor. Åttagradersavdelningen är störst med sådant som tomater och gurka. Lageromsättningshastigheten är mycket hög.
– Det som kommer hit på morgonen är oftast borta på kvällen. I snitt stannar produkterna här mindre än två dagar. Vi fyller på i våra hyllor 16 timmar om dygnet.

Dagab-lagret ligger på en 96 000 kvadratmeter stor tomt, mellan DSV:s logistikcenter och Västkustbanan. Här finns möjlighet att utöka byggnaden med ytterligare 8 000 kvadratmeter, konstaterar Daniel.
– Det var en av anledningarna till att vi flyttade verksamheten till Landskrona, att där fanns en tomt att växa ytterligare i. När vi gör en så här stor investering vill vi satsa långsiktigt. Och Dagab går bra, så vi behöver möjlighet att utöka.

Axfoodkoncernens nettoomsättning ökade under fjärde kvartalet 2022 med 26,9 procent (till 73 474 Mkr). Tillväxten i
detaljhandelsomsättning under samma period låg på 17,9 procent.
– Axfood växte mer än dubbelt så mycket som marknaden, både i sista kvartalet och för helåret. Det är ett kvitto på att Sveriges konsumenter, som nu har allt mindre i plånboken på grund av den historiskt höga inflationen, uppskattar koncernens erbjudanden. Det gäller särskilt hos Willys som har ambitionen att leverera Sveriges billigaste matkasse.

Varför ligger Dagabs rikslager i just Landskrona?
– Ungefär 85 procent av allt som odlas i Sverige, odlas i södra Sverige. Mer specifikt då i Skåne eller vid gränserna till Skåne. Så det är mycket lämpligt att finnas just här. Annat som vi köper in, från Spanien, Italien och kontinenten, kommer ju dessutom söderifrån, berättar Daniel och fortsätter:
– Och av de varor som vi köper in utanför Europa, kommer det mesta in via Helsingborgs hamn. Så här är det väldigt bra logistik. Vi vill dessutom helst vara söder om där E6 och E4 delar sig, så geografiskt ligger Landskrona väldigt bra till för vår verksamhet.

På taket till lagret vilar en uppsättning solceller på 30 000 kvadratmeter. De ger en effekt på 3,9 GW och står för ungefär 70 procent av verksamhetens elförbrukning.
– Det är ungefär lika mycket som hushållselen för 570 hushåll. Eller en elbil som kör runt jorden 400 varv. Vi satsar
mycket på hållbarhet och miljö, det är väldigt roligt, säger Daniel.

Dagabs nya högautomatiserade logistikcenter i Bålsta, norr om Stockholm, ståtar med vad som hittills är landets största takbaserade anläggning med solceller, på 80 000 kvadratmeter. Axfoodkoncernen satsar även på att bygga Sveriges största markbaserade solcellspark, vilken beräknas tas i drift 2024 och producera energi som motsvarar cirka 15 procent av koncernens totala förbrukning.
– Dagab var också först i Sverige med att ha en helt elburen lastbil, säger Daniel.

Scania och dagab har haft ett nära samarbete under flera år för att utveckla en fossilfri fordonsflotta. Dagab var 2021 först i Sverige med att ta Scanias helelektriska tunga lastbil i drift. 2022 utökades samarbetet när ett 64 ton tungt ellastbils-ekipage för mattransporter – den första i sitt slag – togs i drift i Göteborgsregionen.
– Målet är att vi ska ha helt fossilfria transporter och nettonollutsläpp senast 2030.

En tryck på Dagabs lager

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.