fbpx

Vardagshjälten

  1. Start
  2. Företagande
  3. Näringsliv
  4. Vardagshjälten

Vardagshjälten

Det startade som en idé om att hjälpa andra. I dag är Vardagshjälten ett Gasellföretag inom hushållsnära tjänster, med cirka 50 anställda på 35 orter i Skåne. »Jag tycker om att starta och bygga företag«, säger Jenny Lilja, grundare och ägare.

Jenny Lilja startade Vardagshjälten 2013 med ambitionen att göra nytta och hjälpa andra.
– Jag har varit sådan sedan barnsben. Jag vill göra gott för att må bra i själen och magen. Framför allt har jag svårt för orättvisor, säger Jenny.
Hennes vilja att hjälpa människor märks även på fritiden där hon är sjöräddare och befälhavare på Sjöräddningssällskapet.
– Människor är viktiga och det är viktigt att hjälpa till när man kan, tycker jag.
Hennes företag Vardagshjälten erbjuder allt inom städning. Både privat hemstädning och lokalvård för företag samt
tjänster som fönsterputs, trappstädning till bostadsrättsföreningar, byggstädning, flyttstädning och storstädning. Nyckeltalen har ökat stadigt sedan starten och Vardagshjälten har blivit utnämnd till Gasellföretag tre år i rad av Dagens industri. Ett av kriterierna för att utses till gasellföretag är att man har fördubblat sin omsättning under en fyraårsperiod.

Var det den här utvecklingen du tänkte dig från början?
– Nej, det trodde jag inte när jag startade! Jag tycker om att utveckla företaget och se det växa, helt enkelt. Vi anställde en till, och en till och en till … Jag är en startare och »doer« i första hand, och jag behöver ha människor med mig som kan fånga idéerna och förvalta dem. I dag är vi fem på huvudkontoret som styr allt med personal, logistik och planering. Jag har haft väldigt roligt på vägen och har fantastiska medarbetare.

tre personer skrattar

Vad är planen framåt?
– Att fortsätta växa. År 2025 ska vi finnas i hela Skåne. Än håller vi oss mest på västkusten och inåt. Det är en konkurrensutsatt
bransch.

Varför lyckas ni så bra?
– Jag tror det handlar om att vi har hjärtat med oss i det vi gör. Vi brinner för människorna och våra medarbetare. Städbolag är ofta inkörsporten till arbetsmarknaden och då gäller det att ta hand om de nyanställda. Är de ensamstående mammor som
behöver hämta på förskola, då löser vi det. Behöver de gå en SFI-kurs, då löser vi det.

Vad är utmaningarna?
– Städning är ett hantverk och utmaningen är att hitta bra personal. Det är faktiskt det som begränsar tillväxten, hade det
funnits mycket personal hade vi kunnat växa fortare. Vi anställer ingen som »bara vill ha ett arbete«, utan de ska vara serviceminded och ha öga för att ge det där lilla extra, i kombination med ödmjukhet.

Så då söker ni nya medarbetare nu?
– Det gör vi ständigt och vi utbildar all personal själva. Vi har vår städstandard som innebär trygghet, kvalitet och omtanke – därför får personalen utbildning både om hur man städar rent och i ergonomi för välmåendet. Det är påfrestande
för kroppen att städa och vi måste ta hand om personalen så att de inte skadar sig.

Varför valde du att ha huvudkontoret i Landskrona?
– När vi började hade jag några anställda som bodde här. Jag fick kontakt med en person som arbetade på start up-miljön
Linc, och som tyckte att jag borde sitta där. Det visade sig vara ett jättebra sätt att skapa kontakter.
– Tidigare har jag jobbat i Malmö och hade inget nätverk här i staden. Men Landskrona är en fantastisk stad, den släpper
in folk och man känner sig välkommen här. Linc och frukostträffar har gett mig ett brett kontaktnät. Landskronas företagare
har varit otroligt öppna för nya människor. Och det är en lagom stor stad, här är man nära beslutsfattarna
och Landskrona stad som kommun är närvarande. Landskrona har gjort en fantastisk resa med hela den utveckling
staden genomgått de senaste tio åren. I dag etablerar sig stora företag och restaurangkedjor och det finns en stolthet
över att bo och verka i Landskrona.

Blackwing

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.

Chat

Welcome

Before we can start the conversation, we need to know who you are.