fbpx

Deras produkter sitter i sex miljoner lastbilar

  1. Start
  2. Karriär
  3. Flytta hit
  4. Deras produkter sitter i sex miljoner lastbilar

Deras produkter sitter i sex miljoner lastbilar

Mercedes-Benz, Volvo och Scania. Alla använder de separatorer från Alfdex i Landskrona.
Här arbetar ingenjören Matilda Adolfsson, 27 år.
– Jag gillar mitt jobb för att det är så varierat, och för att våra produkter bidrar till bättre miljö.

Har du sett en lastbil idag? Om den är driven av en förbränningsmotor är sannolikheten stor att den innehåller en separator från Alfdex i Landskrona. Företagets specialitet är dessa separatorer – g-cleaners, som renar så kallade vevhusgaser från olja i tunga fordon. Tekniken, som Alfdex kallar g-technology, innebär att olja inte släpps ut i miljön.

En kvinna som arbetar på Alfdex

Rötter i Alfa Laval

Alfdex-tekniken har sina rötter i centrifugalseparatorn som utvecklades 1877 av det svenska innovationsgeniet Gustav de Laval, grundaren bakom Alfa Laval. Alfdex är dock mycket yngre än så, och grundades 2002, när man hittat en teknik för att rena vätska från gas.

En av Alfdex ingenjörer, Matilda Adolfsson, är bara några år äldre än företaget hon arbetar på. Hon är utbildad maskiningenjör på Högskolan i Halmstad, med produktframtagning som inriktning. Hon vara bara 20 år när hon gjorde sin första praktik på Alfdex och har varit anställd på företaget sedan år 2020.

–Jag har alltid haft lätt för matte, och tyckte tidigt att naturvetenskap var roligt. Jag var med i Tekniksprånget i gymnasiet, en fyramånaders betald praktik där man får prova på ingenjörsyrket på riktigt. Då fick jag första gången kontakt med Alfdex.

Praktik ledde till fast anställning

Praktiken ledde till sommarjobb som sedan ledde till fast anställning efter att hon tagit sin ingenjörsexamen. Nu arbetar hon med teknisk beredning, vilket innebär att hon bland annat övervakar hur en ändring i produktens design påverkar exempelvis produktion, inköp, marknad och logistik.

– Man kan säga att jag är spindeln i nätet eftersom jag arbetar med flera olika avdelningar. Det är en bra roll eftersom jag lär mig mycket inom många olika områden. Rent konkret handlar mitt arbete mycket om att förbereda ritningar och olika underlag till de andra avdelningarna.

En man arbetar i Alfdex produktion

Stöttande kollegor

På produktionsavdelningen arbetar montören Ludvig Alm, 21 år, som fick tips om Alfdex från en bekant som arbetat på företaget tidigare.

– Han sa att det var ett underbart företag att jobba på om man är ny i arbetslivet, och att kollegorna var väldigt stöttande, berättar Ludvig.

Som montör har Ludvig ansvar för att montera ihop oljeseparatorer till lastbilar till kända märken som MAN, Volvo, Scania och John Deere. Efterfrågan på det han monterar är stor. Just nu finns Alfdex separatorer i mer än sex miljoner tunga lastbilsmotorer över hela världen.

För Ludvig Alm är en av fördelarna med jobbet att han har en väldigt bra arbetsmiljö och att han trivs med kollegorna.

– Här på Alfdex tänker man på ergonomin och miljön är superbra. Det är rent och tyst. Våra chefer månar också om att alla i teamet ska komma överens, och man är väldigt noga med attityd och personlighet när man rekryterar. Det är viktigt för mig.

Intresserad av en karriär på Alfdex? Gå in på alfdex.com

Fakta om Alfdex

Alfdex grundades 2002 av de två svenska företagen Alfa Laval och Haldex.

Alfa Laval och Haldex kom överens om att gemensamt utveckla och marknadsföra separatorer för rening av vevhusgaser från förbränningsmotorer, främst för medelstora och tunga lastbilar. Idag används separatorn av nästan alla lastbilstillverkare i Nordamerika och Europa.

Alfdex fokuserar i sin utveckling på den gröna omställningen. De produkter som tas fram kommer att kunna användas på framtidens lösningar för att driva tunga fordon. Mycket fokus ligger även på att ta fram produkter som gör nytta för miljön utanför fordonsbranschen.

Alfdex har stora kunder över hela världen och huvudkontor i Landskrona. Här finns produktions-, administrations- och logistikteam. Ytterligare en produktionsanläggning finns i Kunshan, Kina. Forsknings- och utvecklings- och designavdelningar finns i Tumba utanför Stockholm.

Text: Maria André, Foto: Oskar Fäldt

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.

Chat

Welcome

Before we can start the conversation, we need to know who you are.