fbpx

”Här får jag testköra bilarna vi utvecklar”

  1. Start
  2. Karriär
  3. Flytta hit
  4. ”Här får jag testköra bilarna vi utvecklar”

Här får jag testköra bilarna vi utvecklar

Har du en fyrhjulsdriven bil? Då är det ganska stor sannolikhet att en av bilens komponenter kommer från Landskrona. Här utvecklar och producerar BorgWarner nämligen system till hela världens fordonsindustri med kopplingar till fyrhjulsdrift som sin signaturprodukt. Men måste man vara väldigt intresserad av bilar för at arbeta hos BorgWarner?  

Om man frågar Gabriel Turesson och Ted Andersson är svaret nej.

– Många som jobbar här är väldigt engagerade och fokuserade på det de utvecklar och arbetar med. Men bilnörd skulle jag absolut inte säga att man behöver vara, säger Ted Andersson med ett leende och fortsätter:

– Trots att vi är ett stort och internationellt företag tycker jag att vi har en kamratlig stämning och en stark gemenskap. Vi stöttar varandra för att lösa de problem som uppstår när man arbetar med att utveckla något nytt.

Ted är utbildad i maskinteknik vid Lunds Tekniska Högskola där han deltog i internationella ingenjörstävlingen Formula Student. Här tävlar studentteam från hela världen i att designa, bygga, testa och köra en liten racerbil i formel 1-stil. BorgWarner är partner i tävlingen och det var här Ted fick upp ögonen för företaget som han i dag har arbetat på i 7 år. Ted ingår i BorgWarners mekanikteam som utveckla produkter till kunder som Audi, Volkswagen, Jaguar, Land Rover, BMW och Volvo.

– Det börjar med en beställning från en kund och ett blankt papper. Då börjar vi rita, köpa in material, sätta ihop och testa det. Vi ska säkra att produkten uppfyller kundens specifikation och att den inte spricker eller går sönder vid belastning. Efter testning utvärderar vi och gör ändringar tills den fungerar exakt så som vi vill den ska göra. Det är en ganska lång process att ta fram en ny produkt – det kan ta mellan 3 och 5 år, berättar Ted.

Ted Andersson

Men de system som Ted och mekanikteamet utvecklar fungerar inte i bilen utan mjukvara och elektronik. I systemen finns en elektronisk styrenhet som ska få det att fungera optimalt. Gabriel är en del av teamet som arbetar med att utveckla mjukvaran.  

– Jag måste förstå hur bilen fungerar och vilka saker som påverkar hur den fungerar som till exempel temperatur. Hur får vi produkten att fungera optimalt när det antingen är kallt eller varmt? Det är det jag arbetar med att utveckla och koda, berättar Gabriel.

Gabriel är också utbildad vid Lunds Tekniska Högskola i teknisk fysisk och reglerteknik för fordon. Han fick kontakt med BorgWarner när han var konsult på ett teknikföretag med uppdrag hos BorgWarner. Han har arbetat här de senaste tre åren och det senaste året som fast anställd.

Gabriel Turesson

BorgWarner har anläggningar på inte mindre än 57 platser i 19 länder. I Landskrona arbetar cirka 700 av totalt cirka 55 000 anställda, vilket gör BorgWarner till den största privata arbetsgivaren i Landskrona. 

På anläggningen i Landskrona finns flera funktioner under samma tak. Utöver utveckling och design bygger man prototyper, testar nya system och subsystem i riggar och har en verkstad där systemen kan monteras i bilar för test. Det sista ser både Gabriel och Ted som en stor fördel i deras arbete.  

– Jag kan koda mjukvara till en produkt på förmiddagen och på eftermiddagen kan jag själv köra i en bil och testa hur mjukvaran fungerar i praktiken. Det är ganska häftigt, konstaterar Gabriel.

Varje sommar och vinter åker team från BorgWarner till testcenter i Norrland och söderut i Europa för att testa hur systemen fungerar i halka, kyla och varma temperaturer. Och här finns också möjlighet för Gabriel och Ted att delta och testa det arbete de har bidragit till.

– Jag tror det är en ganska unik möjlighet att få testa bilar man själv har varit med att utveckla. Jag tror många uppskattar att denna möjlighet finns hos BorgWarner, säger Gabriel.

Amerikanska BorgWarner har ett arv på mer än 100 år som industriinnovatör och är en viktig aktör i fordonsindustrin. Hela fordonsindustrin är inne i en omställningsperiod där utvecklingen går mot elektrifiering och hur man kan bidra till klimatomställningen. Detta påverkar också Teds och Gabriels arbete och skapar nya utmaningar och utvecklingsmöjligheter för de två unga ingenjörerna.

– Jag ska utveckla mina kompetenser inom elektrifiering av bilar, till exempel elmotorer och hybridmotorer. Det är i den riktningen som utvecklingen går och vi vill vara med att utveckla framtidens bilar, avslutar Gabriel.

Text: Hanne Skak Jensen, Foto: Oskar Fäldt

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.

Chat

Welcome

Before we can start the conversation, we need to know who you are.